بررسی کیفیت ارائه مراقبت بیمار محور از دیدگاه مددجویان ناباروری در مراکز کمک باروری بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به نیازهای زوجین نابارور و مشارکت دادن آنها در برنامه درمان، به آنها این اجازه را می دهد تا به صورت موثرتری به مقابله با این مشکل بپردازند. مراقبت بیمار محور بر این اصل استوار است که کل منابع و فعالیت های سازمان باید حول محور بیمار سازماندهی شود. مطالعه حاضر با هدفبررسی کیفیت ارایه مراقبت بیمار محور از دیدگاه مددجویان نابارور انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی در سال 1398 بر روی 200 مددجوی نابارور مراجعه کننده به مراکز کمک باروری بیمارستان های منتخب شهید بهشتی انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه بیمار محوری در مددجویان ناباروری انجام شد. این پرسشنامه مشتمل بر 50 سوال در 8 حیطه شامل: حیطه دسترسی، اطلاعات، ارتباطات، مشارکت بیمار، احترام به ارزش های بیمار، تداوم و حمایت از بیمار، صلاحیت کارکنان و حیطه سازمان مراقبت است که حداقل نمره در هر حیطه صفر و حداکثر 3 می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 18) و آزمون های توصیفی و رگرسیون انجام شد.

یافته ها

بیشترین عامل ناباروری مربوط به زنان با 132 نفر (0/66%) و سپس عامل مشترک مردانه و زنانه با 62 مورد (0/31%) بیان شده بود. میانگین طول مدت ناباروری 67/3±35/5 سال به دست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که در بازه امتیازی بین 3-0، میانگین محوریت بیماران در درمان ناباروری 50/1 بود. پایین ترین میزان بیمار محوری مربوط به حیطه دسترسی (37/0 از 3) و بالاترین آن مربوط به حیطه سازمان مراقبت (40/2 از 3) بود.

نتیجه گیری

کیفیت مراقبت بیمار محور سطح متوسط (5/1) از سطح مطلوب (3) به دست آمد، لذا ضروری است که زیرساخت های نظام سلامت کشور اصلاح شده و رویکرد بیمار محور به طور گسترده در کشور آموزش و اجرا شود. در جهت عملیاتی شدن این مهم باید همچنین عوامل تاثیرگزار بر مراقبت بیمار محور را شناسایی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!