وضعیت سلامت روان و عوامل تاثیرگذار بر آن در سربازان ایرانی: مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سلامت روان سربازان یک مسئله حیاتی است که امروزه موجب چالش های زیادی شده است. این پژوهش با هدف مروری بر سلامت روان سربازان ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر آن انجام شد.

روش‌ها: 

در این پژوهش مروری سیستماتیک، مقالات منتشر شده در بازه زمانی 15 ساله بین سال های 1398-1383 (2019-2004) بررسی شد. جستجوی الکترونیکی به زبان فارسی و انگلیسی با کلیدواژه های سلامت سربازان،‌ سلامت روانی نظامیان،‌ اختلالات روانی سربازان، ارتش،‌ نیروهای مسلح و سرباز در پایگاه های علمی Scopus, Google Scholar, Pubmed،SID ،‌Magiran ، Medlib و Iran medex انجام شد. در جستجوی اولیه تعداد 615 مقاله در رابطه با سلامت روان سربازان به دست آمد. در مرحله بعد با تمرکز بر هدف مطالعه، غربالگری مقالات انجام شد و تعداد 286 مقاله و در نهایت با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج 18 مقاله انتخاب گردید.

یافته‌ها:

 با توجه به مطالعات بررسی شده در این پژوهش می توان گفت وضعیت سلامت روانی سربازان ایرانی به دو دسته عوامل کلی برون سازمانی (محیط خانوادگی،‌ عوامل اقتصادی، فرهنگی و روانی) و درون سازمانی (امکانات موجود‌، برخورد فرماندهان، نوع وظیفه ی محول شده و نحوه آموزش) وابسته است. نتایج مرور این پژوهش ها نشان داد برخی سربازان ایرانی دچار اختلالات روانی از جمله: افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب،‌ اعتیاد به مواد مخدر، مشکلات شخصیتی شامل پارانویید، مانیا،‌ اسکیزوفرنی، هیستری و خودشیفته هستند. عوامل متعددی از جمله: عوامل فردی،‌ خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی و سازمانی در وضعیت روان آنها موثر است.

نتیجه‌گیری: 

افزایش اختلالات روانی در قشر جوان و به خصوص سربازان وظیفه، ارایه راهکارهای موثر برای ارتقا سطح سلامت روانی آنها را ضروری می نماید. در این زمینه سنجش ویژگی های شخصیتی سربازان در بدو ورود به مراکز نظامی و برگزاری کارگاه های مقابله ای می تواند حتی الامکان از بروز آسیب های احتمالی پیشگیری نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
885 تا 895
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!