آنالیز متاژنومیک میکروبیوم ریه در مصدومین شیمیایی و افراد سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نقش میکروبیوم ریه در مشکلات ریوی ناشی از مواجهه با ترکیبات شیمیایی همچون گاز خردل یا کلر هنوز مشخص نشده است. هدف این مطالعه تعیین ساختار و ترکیب میکروبیوم ریه در مصدومین شیمیایی و مقایسه آن با افراد سالم به منظور درک ارتباط بین جمعیت میکروب‎های کلونیزه شده در ریه و مشکلات ریوی ناشی از مواجهه با این مواد شیمیایی بود.

روش‎ها: 

برای تعیین میکروبیوم ریه نمونه‏های برونکوآلویولار لاواژ (BAL) 17 مصدوم شیمیایی و 15 فرد سالم در حین عمل برونکوسکوپی جمع آوری شد. تنوع باکتری‎های موجود در نمونه‎های BAL جمع آوری شده به وسیله توالی یابی ژن کد کننده 16S rRNA بررسی شد.

یافته ‎ها:

 اعضای شاخه های Firmicutes، Bacteroidetes، Proteobacteria، Actinobacteria، Fusobacteria و Synergistetes میکروبیوم غالب ریه را تشکیل می دهند که در مجموع بیش از 95 درصد از کل توالی ها را به خود اختصاص می دهند. در سطح تاکسونومی جنس، اعضای جنس‎های Prevotella، Leptotrichia، Atopobium، Aggregatibacter، Catonella و Oribacterium در میکروبیوم ریه مصدومین شیمیایی افزایش فراوانی بیش از 2 برابر نشان می‎دهند. اما مقایسه جمعیت باکتری های ساکن ریه در سطح گونه حکایت از افزایش فراوانی گونه‎های Rothia mucilaginosa (3 برابر)، Prevotella melaninogenica (7/2 برابر)، Prevotella pallens (5/3 برابر)، Actinobacillus parahaemolyticus (5/2 برابر)، Veillonella parvula (5/2 برابر) و Neisseria subflava (5/1 برابر) در این بیماران دارد.

نتیجه‎ گیری:

 افزایش فراوانی گونه‎های باکتریایی که حضور آنها توام با التهاب راه‎های هوایی می‎شود، نشان از نقش آنها در مشکلات ریوی مصدومین شیمیایی دارد. کنترل و حفظ تعادل جمعیت میکروبی کلونیزه شده در ریه مصدومین شیمیایی راه را برای درمان هدفمند این بیماران و کاهش نارسایی‎های ریوی آنها هموار خواهد ساخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
923 تا 935
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!