وضعیت سیستم گزارش حوادث بیمارستان های ایران: یک مطالعه کشوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیستم سامانه های گزارش حوادث یکی از راهکارها برای درس گرفتن از خطاها است. یکی از موانع سر راه این سیستم، ضعف در استانداردهای مشترک برای جمع آوری، دسته بندی، تحلیل و تفسیر حوادث است. از این رو در این مطالعه، انطباق محتوای سامانه های گزارش حوادث بیمارستان های ایران با مدل استاندارد سازمان جهانی بهداشت، مقایسه شد.

روش ها: 

این یک پژوهش مقطعی کاربردی است. از بین استان های کشور، 5 استان به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. همه بیمارستان های 5 استان به تعداد 128 بیمارستان بررسی شدند. برای جمع آوری داده ها، سامانه گزارش حوادث هر بیمارستان در بازه زمانی سه ماهه اول سال 1398 با استفاده از مدل پایا و روای حداقل اطلاعات (Minimal information model) سازمان جهانی بهداشت بررسی شدند.

یافته ها:

 بیمارستان های ایران در سیستم گزارش حوادث خود از بین عناصر داده ای اصلی مدل ایمنی بیمار به موضوعات "شناسایی حادثه و نوع حادثه" با میانگین 1/4 و1/2 بیشتر از سایر آیتم ها پرداخته اند و کمترین میزان انطباق در موضوعات "کشف حادثه" و "اقدامات متعاقب حادثه" با میانگین0/07 و0/01 وجود داشت. به نظر می رسد سیستم گزارش حوادث بیمارستان ها به طور کلی این داده ها را ثبت نمی کنند. در بین استان ها، بیمارستان های استان یزد با میانگین 0/78 و انحراف معیار 0/25 به طور معناداری (p =0.003) نسبت به سایر استان ها در تطبیق با مدل مذکور عملکرد بهتری داشتند.

نتیجه گیری:

 سیستم گزارش حوادث بیمارستان های ایران از مدل استاندارد جهانی تبعیت نمی کند و به نظر می رسد برای قابل اتکا بودن داده ها، باید به سمت استانداردسازی حرکت کند. استفاده از مدل حداقل اطلاعات ایمنی بیمار می تواند به عنوان یک الگوی هماهنگ در سطح کشور پاسخی به این معضل بوده و موجبات سهولت در دسترسی و تحلیل بهتر داده ها شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
947 تا 955
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!