بررسی حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

حساسیت اخلاقی به عنوان سنگ بنای اخلاق در پرستاری، زمینه ای را ایجاد می کند تا پرستاران بتوانند به طور موثر و اخلاقی از بیمارانشان مراقبت کنند. این مطالعه با هدف تعیین حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل و ارتباط آن با برخی از مشخصات دموگرافیک آن ها انجام شده است.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده میان 350 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1398 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه حساسیت اخلاقی و اطلاعات دموگرافیک بود. نتایج از طریق نرم افزار SPSS ویرایش 16 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

میانگین حساسیت اخلاقی پرستاران (6/08 ± 68/12) بود که در حد متوسط است. بیشترین امتیاز در بعد «آگاهی از ارتباطات بین فردی» و کمترین امتیاز در بعد «تجربه مشکلات و کشمکش های اخلاقی» بود. نمره کل حساسیت اخلاقی و ابعاد «آگاهی از نحوه ارتباطات بین فردی» و «اظهار خیرخواهی» با سن، سابقه کاری پرستاران و شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط با اخلاق، ارتباط معنی داری را نشان داد (0/05< P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که حساسیت اخلاقی پرستاران در حد متوسط است. همچنین شرکت در کارگاه های آموزش اخلاق بر میزان حساسیت اخلاقی موثر است. بنابراین پیشنهاد می شود که برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با حساسیت اخلاقی به خصوص برای پرستاران تازه کار مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
685 تا 690
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!