مقایسه شیوه های مقابله ای و سرسختی مادران دارای فرزند اوتیستیک با مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پژوهش حاضر با هدف مقایسه شیوه های مقابله ای و سرسختی مادران دارای فرزند اوتیستیک با مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه (Attention deficit hyperactivity disorder یا ADHD)، در سال 1397 در شهر اصفهان انجام شد.

روش ها:

 این مطالعه از نوع علی- مقایسه ای و جامعه آماری آن متشکل از مادران دارای فرزند اوتیستیک تحت پوشش انجمن اوتیسم و مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره شهر اصفهان بود. به ترتیب 73 و 64 نفر به روش نمونه گیری در دسترس از دو گروه انتخاب شدند. این افراد پرسش نامه های مقابله با بیماری فرزند McCubbin (Coping Health Inventory for Parents یا CHIP) و شاخص سرسختی خانواده McCubbin و Thompson (Family Hardiness Index یا FHI) را بررسی و تکمیل نمودند. در نهایت، داده ها در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معنی داری بین شیوه های مقابله با بیماری فرزند در مادران دارای فرزند اوتیستیک با مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD وجود داشت (009/0 = P، 956/6 = F)، اما بین سرسختی این دو گروه از مادران تفاوت معنی داری مشاهده نشد (069/0 = P، 381/3 = F).

نتیجه گیری: 

از آن جایی که شیوه های مقابله ای کارامد، منجر به افزایش میزان تاب آوری و سرسختی مادران و در نتیجه، ارتقای بهزیستی خانواده می شود، توجه بیشتر به الگوها و راهکارهای مقابله ای در تعامل با مادران توسط متخصصان و مشاوران، ضروری به نظر می رسد تا بر اساس ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی افراد، موثرترین و مناسب ترین برنامه مداخلاتی جهت ارایه حمایت مناسب طراحی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
228 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p2252621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!