بررسی تاثیر ریزجلبک اسپیرولینا (آرتروسپیرا) پلاتنسیس بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی و حسی لواشک کیوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

لواشک همواره محصولی پرطرفدار به ویژه در بین کودکان بوده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ریزجلبک اسپیرولینا (آرتروسپیرا) پلاتنسیس در فرمولاسیون لواشک کیوی با هدف امکان تولید میان وعده ای سالم و با ارزش تغذیه ای بالا بود.

روش ها: 

در این مطالعه، از پودر ریزجلبک در سطوح صفر، 5/0، 75/0، 1 و 5/1 درصد برای تولید نمونه ها استفاده گردید. سپس آزمون های فیزیکوشیمیایی و آزمون حسی انجام شد. داده های به دست آمده در نرم افزار Minitab مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

اختلاف معنی داری در میزان خاکستر و فیبر نمونه ها وجود نداشت (05/0 < P). پایین ترین pH در نمونه شاهد و بالاترین میزان در نمونه حاوی 5/1 درصد آرتروسپیرا مشاهده شد. با افزایش ریزجلبک، میزان پروتئین و آهن در نمونه ها افزایش یافت و یک روند کاهشی در میزان ویتامین C مشاهده گردید (05/0 > P). روشنایی و رنگ زرد نمونه ها با افزایش آرتروسپیرا، کاهش و رنگ سبز نمونه ها در مقایسه با نمونه های شاهد، افزایش نشان داد (05/0 > P). استفاده از مقادیر بالاتر ریزجلبک (5/1درصد)، سبب کاهش سفتی بافت نسبت به اکثر نمونه ها شد (05/0 > P). ارزیابی حسی نشان داد که اندک اختلاف معنی داری در برخی از شاخص ها به ویژه در نمونه حاوی 5/1 درصد ریزجلبک نسبت به سایر نمونه ها وجود داشت (05/0 > P).

نتیجه گیری: 

با استفاده از ریزجلبک اسپیرولینا (آرتروسپیرا) پلاتنسیس تا حداکثر 1 درصد در فرمولاسیون لواشک کیوی، محصول تولید شده در کنار ارزش تغذیه ای بالا، ویژگی های کیفی قابل قبولی را نیز دارا می باشد. بنابراین، فرآورده مذکور می تواند به عنوان میان وعده ای دارای ارزش تغذیه ای بالا در مقایسه با تنقلات پرکالری و با ارزش غذایی پایین رایج، به ویژه برای کودکان پیشنهاد گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2252626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!