ترسیم نقشه ی علمی مطالعات حوزه ی پزشکی مبتنی بر شواهد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه اطلاعاتی Scopus

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در این مطالعه به شناسایی الگوهای به اشتراک گذاری اطلاعات بین مجلات پزشکی مبتنی بر شواهد برای تعیین حوزه های اصلی این حیطه و ارایه ی افق علمی برای بهبود نشر پژوهش های حوزه ی پزشکی مبتنی بر شواهد در ایران و شناسایی روند موضوعی حوزه ی پزشکی مبتنی بر شواهد مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است.

روش ها

این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی-مقطعی با رویکرد علم سنجی است. جامعه ی آماری شامل 121 مدرکی است که در سال های 2004 تا 2019 در پایگاه داده ی Scopus نمایه شده اند، منتشر شده است. ترسیم شبکه ی هم رخدادی واژگان و شبکه های هم نویسندگی با کمک نرم افزار VOS Viewer انجام شد.

یافته ها

مجله ی دیابت و اختلالات متابولیک شامل مجموعه ی بزرگی از اطلاعات مربوط به پزشکی مبتنی بر شواهد است و مطالب آن به طور گسترده در بسیاری از مجلات در ایران ذکر شده است. بررسی شبکه ی همکاری نویسندگی مشترک نشان داد که از 121 مقاله در حوزه ی پزشکی مبتنی بر شواهد از 191 نویسنده، اکبر سلطانی بیشترین استناد را در پژوهش های حوزه ی پزشکی مبتنی بر شواهد دارد و به عنوان فردی پیشگام در این حوزه به شمار می روند. سهم علمی مجله ی دیابت و اختلالات متابولیک به پزشکی مبتنی بر شواهد در حوزه های کنترل و درمان بیماری است. مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد بیشتر در زمینه هایی مانند آموزش، درمان و تحقیقات، طبابت بالینی مبتنی بر شواهد، سیاست گذاری مبتنی بر شواهد و بهبود استدلال بالینی و تفکر بالینی متمرکز شده است. در شبکه ی هم رخدادی واژگان، بیشترین تولیدات علمی در پوکی استخوان بود. مجله های اصلی که بیشترین انتشار را داشتند، مجله ی دیابت و اختلالات متابولیکی (GDMD) بود. پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دارای مجموعه ای گسترده از مقالات مرتبط با پزشکی مبتنی بر شواهد است که به طور گسترده در 171 سازمان در ایران مورد استناد قرار گرفته اند.

نتیجه گیری

در بحث مشارکت علمی، شبکه ی هم نویسندگی پزشکی مبتنی بر شواهد در ایران شامل 191 نویسنده ی اصلی، در 23 طبقه بندی مختلف موضوعی است، که نویسندگان هسته در این شبکه را اکبر سلطانی، باقر لاریجانی، شیرین حسنی رنجبر، آرش معیری، آرش حسین نژاد، ایرج نبی پور، رامین حشمت، حمیده موسی پور، آزاده آل طه، محبوبه خباز مافی نژاد تشکیل داده اند. همچنین حیطه های موضوعی تخصصی پزشکی مبتنی بر شواهد به طور گسترده ای به سایر زمینه های پزشکی مانند پوکی استخوان و چاقی مرتبط است که از طبابت بالینی مبتنی بر شواهد به مدیریت مبتنی بر شواهد تغییر کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2253269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!