رابطه هوش معنوی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اضطراب امتحان یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزشی می باشد. هوش معنوی مجموعه ای است از ظرفیت های فردی در ارتباط با منابع معنوی می باشد. به دلیل اهمیت تاثیر هوش معنوی بر اضطراب امتحان و متقابلا موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین هوش معنوی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی از نوع تحلیلی می باشد که 435 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1396-97 را مورد بررسی قرار می دهد. روش نمونه گیری چند مرحله ای (طبقه ای و تصادفی سیستماتیک) بود. داده ها توسط پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی کینگ و اضطراب امتحان ساراسون جمع آوری گردید و داده ها درنرم افزار 20 SPSS با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین سنی افراد مورد بررسی57/3 ± 57/21 سال بود و تعداد 308 نفر (8/70 درصد) دختر بودند. میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان 9/13 ±82/45 و میانگین نمره اضطراب امتحان07/6 ±7/15 بود. نتایج نشان داد که ارتباط معنا دار و معکوس بین اضطراب امتحان و نمره کل هوش معنوی وجود دارد. از ابعاد هوش معنوی، بعد تفکر وجودی انتقادی و بعد تولید معنای شخصی با اضطراب امتحان رابطه معنا دار و معکوس داشتند.(001/0 < value-P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این پژوهش، شناخت رابطه معکوس بین هوش معنوی و اضطراب امتحان دانشجویان می تواند پایه ای را برای ارتقاء هوش معنوی و کاهش میزان اضطراب دانشجویان فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2254955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!