ارزیابی مطلوبیت زیستگاه کفتار(Hyaena hyaena) با استفاده از روش حداکثرآنتروپی (منطقه مورد مطالعه: منطقه حفاظت شده باغ شادی در استان یزد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از آن  جایی که تعیین میزان مطلوبیت زیستگاه های حیات وحش دارای اهمیت به سزایی در برنامه های حفاظت و مدیریت حیات وحش می باشد و با توجه به اهمیت نقش گونه کفتار در پاک سازی طبیعت (خوردن حیوانات مرده) و جلوگیری از انتشار آلودگی و بیماری ها، این مطالعه با هدف ارزیابی مطلوبیت زیستگاه کفتار در منطقه حفاظت شده باغ شادی در استان یزد با استفاده از الگوریتم آنتروپی بیشینه انجام شد. با توجه به بررسی های انجام شده متغیرهای ارتفاع، شیب، جهت، فاصله از منابع آبی، جوامع گیاهی، فاصله از روستا، ژیوگرافی، خاک، هیپستومتری به عنوان عوامل محیطی موثر در تعیین مطلوبیت زیستگاه گونه تعیین گردید و جهت ارزیابی مطلوبیت زیستگاه گونه کفتار، همراه با نقاط حضور گونه، وارد نرم افزار مکسنت شدند. با توجه به مدل سازی انجام شده و براساس نتایج به دست آمده، طبق آزمون جک نایف سطح زیرمنحنی برای متغیر پوشش گیاهی نسبت به متغیرهای دیگر مقدار بیش تری به دست آمد و به عنوان مهم ترین متغیر موثر بر مطلوبیت زیستگاه کفتار شناخته شد. با توجه به جدول سهم نسبی متغیرها به دست آمده از مدل، متغیر منابع آب دارای بیش ترین سهم نسبی (84/4 درصد) و اهمیت جایگشت (61/6 درصد) در مدل تعیین گردید و به عنوان مهم ترین پارامتر غیر زنده تاثیر گذار در توزیع گونه و ساخت نقشه پیش بینی شناخته شد. هم چنین نتایج سطح زیر منحنی (AUC) برای داده های آموزشی (0/870) نشان داد کارایی و قدرت پیش بینی مدل برای توزیع گونه کفتار در سطح عالی است. لذا نتایج این پژوهش، علاوه بر پیش بینی توزیع مکانی کفتار و یافتن نواحی جدید مساعد حضور گونه، به نوبه خود می تواند به اقدامات مدیریتی حفاظت این گونه نیز کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2256443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!