اثر گلیسرید های اسیدبوتیریک در دان پلت شده و پروبیوتیک های مختلف تجاری در آب آشامیدنی بر عملکرد، خصوصیات لاشه و میکروفلورای روده جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آزمایشی به منظور بررسی اثر مکمل گلیسرید های اسیدبوتیریک در دان و پروبیوتیک های تجاری در آب آشامیدنی بر عملکرد و خصوصیات لاشه جوجه های گوشتی انجام شد. این آزمایش توسط 240 قطعه جوجه راس 308 به صورت آزمایش فاکتوریل 4×2 با دو سطح از گلیسرید های اسیدبوتیریک (0 و 0/2 درصد) در دان پلت شده و چهار پروبیوتیک مختلف (0، 0/012 درصد آکوابلند، 0/012 درصد پری مالاک و 0/5 درصد ماست ترش) در آب آشامیدنی یعنی 8 تیمار آزمایشی و 3 تکرار 10 قطعه ای جوجه در قالب طرح کاملا تصادفی صورت پذیرفت. استفاده از مکمل گلیسرید های اسیدبوتیریک تاثیر معنی داری بر عملکرد تولیدی و بازده لاشه قابل مصرف، راندمان سینه، راندمان ران و چربی شکمی و شاخص تولید جوجه های گوشتی نداشت (0/05<p). استفاده از پروبیوتیک های مختلف نیز بر مصرف خوراک، وزن بدن، ضریب تبدیل غذایی و شاخص تولید جوجه های گوشتی تاثیر معنی داری نداشت (0/05<p)، ولی این اثر بر بازده لاشه قابل مصرف معنی دار بود (0/05>p) به طوری که استفاده از پروبیوتیک پری مالاک و ماست ترش باعث افزایش بازده لاشه قابل مصرف شد. اثرات متقابل گلیسرید های اسیدبوتیریک در دان پلت شده و پروبیوتیک های مختلف در آب آشامیدنی بر عملکرد تولیدی، شاخص تولید و خصوصیات لاشه جوجه های گوشتی معنی دار نبود (0/05<p). به   طور کلی افزودن برخی مکمل های پروبیوتیکی (پری مالاک و ماست ترش) در آب آشامیدنی بر روی  برخی خصوصیات لاشه جوجه های گوشتی تاثیر مثبت داشت، مکمل گلیسرید های اسیدبوتیریک در دان تاثیر معنی داری بر عملکرد و خصوصیات لاشه جوجه های گوشتی نداشت. استفاده از مکمل گلیسرید های اسیدبوتیریک در دان پلت و پروبیوتیک های مختلف در آب آشامیدنی تاثیر معنی داری بر تعداد جمعیت میکروبی جوجه های گوشتی نداشت (0/05<p).
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p2256470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!