بررسی جهت‫ گیری پژوهشی علم ماکروارگونومی در ایران بر مبنای پژوهش های منتشر شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

ماکروارگونومی یک نگرش فنی- اجتماعی است که هدف آن بهبود سیستم کاری سازمان ها است. مطالعه حاضر با هدف بررسی جهت گیری پژوهشی علم ماکروارگونومی در ایران بر مبنای پژوهش های منتشر شده به زبان فارسی انجام شده است.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع مروری و به صورت تحلیل محتوا است که بر روی مطالعات انجام شده در زمینه ماکروارگونومی در ایران انجام گرفته است. پایگاه های علمی- پژوهشی با کلید واژه های «ماکروارگونومی»، «ارگونومی مشارکتی»، «ارگونومی با مشارکت»، «ارگونومی کلان»، «ارگونومی جامع» و «ارگونومی سازمانی» که به صورت فارسی منتشر شده بودند؛ مورد بررسی قرار گرفتند. در تحلیل مقالات استخراجی، علاوه بر آمار توصیفی، در راستای تعیین جهت گیری مطالعات، ارزیابی کیفی نیز صورت گرفت.

یافته ها

64 مطالعه در بین سال های 1376 تا 1397 وارد مطالعه شدند. 51/55 درصد (بیشترین فراوانی) مطالعات در بین سال های 1397-1391 بود. بیشتر این مطالعات در حوزه صنعت و تعداد کمتری از آن ها در حوزه آموزش انجام گرفته بود. از بین مقالات مورد بررسی، بیشتر آن ها به اصلاح سیستم کاری جهت کاهش اختلالات اسکلتی- عضلانی و افزایش کیفیت زندگی کاری؛ به سه شیوه کیفی، توصیفی- تحلیلی و مداخله ای پرداخته بودند.

نتیجه گیری

ماکروارگونومی در تمامی حوزه ها کاربرد داشته و نتایج مثبتی را عرضه نموده است. اما جایگاه ماکروارگونومی در ایران در تمامی حوزه ها به خصوص در صنایع کوچک و متوسط کمرنگ بوده و نیازمند اجرای پژوهش های کاربردی بیشتر می باشد. از طرفی علاوه بر چاپ پایان نامه ها و مقالات، بایستی نحوه انجام کار و اثربخشی آن ها، برای تصمیم گیران و مدیران ارشد ارایه شود تا منجر به درک ضرورت چرایی اصلاح سیستم کاری گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
633 تا 651
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!