مطالعه تطبیقی انتخاب نیروی انسانی در دانشگاه‫های علوم پزشکی کشور و جهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چالش‫های موجود در سازمان‫ها و مراکز دولتی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی کشور بیانگر وجود مشکلات سازمانی متعددی می‫باشد و بدون شک وجود این مشکلات سبب کاهش اثربخشی، کارآیی و بهره وری سازمانی می‫گردد. بخش قابل توجهی از این مشکلات متوجه فرآیند انتخاب کارکنان می‫باشد و با توجه به وظایف شغلی خطیر کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی اعم ازپزشکان و پرستاران و... و اهمیت آنها به عنوان محوری‫ترین بخش سلامت که می‫توانند سلامت جامعه را تضمین کنند انتخاب نادرست این کارکنان خسارات جبران ناپذیری را به سازمان‫ها تحمیل خواهد کرد. از طرفی الگوهای انتخاب نیروی انسانی در ایران و در جهان متفاوت است. این الگوها ممکن است با توجه به عصر جهانی شدن در کشور اسلامی ایران از الگوهای غربی تبعیت کند؛ لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی فرآیند انتخاب نیروی انسانی در ایران و سایر کشورهای جهان بود.

روش کار

مطالعه حاضر یک بررسی کتابخانه ای و توصیفی است. جامعه آماری کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشورهای جهان و ایران می‫باشد و داده های مربوط به فرآیند انتخاب نیروی انسانی از طریق جستجو در منابع معتبر فارسی و انگلیسی از طریق کلیدواژه های Human Resources Selection، Human Resources Management، Selection Patterns و کتاب‫های مرجع مدیریت نیروی انسانی از نقاط مختلف جهان جمع آوری و بصورت مجزا بررسی گردید و در مورد الگو های مشترک و اساسی انتخاب نیروی انسانی بحث شد.

یافته ها

بررسی وضعیت انتخاب نیروی انسانی در ایران و نقاط مختلف جهان بیانگر آن است که یکسری معیارها با توجه به تفاوت های فراوان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بین کشورها متناسب با شرایط حاکم در آن کشورها وجود دارد. اما معیارهایی مانند تخصص، تبحر، تجربه کاری، علاقه شخصی و روحیه مشارکت طلبی و... در همه این کشور ها مشترک است و بایستی در انتخاب نیروی انسانی مدنظر قرار گیرند.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی های انجام گرفته در هر کشوری بایستی الگوهای انتخاب نیروی انسانی با توجه به شرایط حاکم آن کشور در چهارچوب منطقی صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
714 تا 732
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!