لاکتوکوکوس نوترکیب :رهیافتی نوین برای دستیابی به واکسن های دهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

لاکتوکوکوس لاکتیس جزو گروه باکتری های لاکتیک اسید، گرم مثبت، بی هوازی اختیاری، غیر اسپورزا و غیرمتحرک می باشد.  اهداف این مطالعه مروری، معرفی باکتری های زنده لاکیتک اسید به ویژه لاکتوکوکوس لاکتیس غیر بیماری زا، غیر تهاجمی و ایمن، بررسی محاسن، محدودیت های استفاده از واکسن های مبتنی بر لاکتوکوکوس لاکتیس نوترکیب، بررسی مطالعات انجام شده در زمینه واکسن دهانی مبتنی بر آنها، روش های ارتقای واکسن و چشم انداز های آینده به عنوان یک استراتژی امیدبخش جهت تولید واکسن و پیشگیری از بروز برخی بیماری های عفونی  می باشد. 

مواد و روش ها

 در این مقاله مروری ، 62 مقاله مرتبط با لاکتوکوکوس و کاربردهای گسترده آن در زمینه تولید واکسن دهانی ، در فاصله سالهای1998 تا 2020 از طریق پایگاه های جهت جستجوی مقالات از پایگاه های اطلاعاتی Scopus ,PubMedو Google Scholar جمع آوری شد.

یافته ها

لاکتوکوکوس لاکتیس به عنوان یک میکروارگانیسم ایمن(GRAS) با قابلیت استفاده گسترده در صنایع غذایی محسوب می شود. لاکتوکوکوس لاکتیس نوترکیب زنده به عنوان "داروی زیستی" به صورت تجویز خوراکی به عنوان یکی از واکسن های زنده بیان کننده آنتی ژن های ویروسی و باکتریایی می باشد.

نتیجه گیری

وکتورهای مبتنی بر لاکتوکوکوس های نوترکیب می توانند جایگزین مناسبی برای واکسن های سویه های ضعیف شده باشند و می توان به عنوان میزبانی از نوع درجه غذایی و ایمن برای تولید محصولات مورد نظر انسانی نسبت به سایر سیستم های تولید در نظر گرفت. همچنین پتانسیل بالایی برای تحویل واکسن ها به خصوص از طریق روش های مخاطی جهت پیشگیری یا درمان برخی بیماری ها دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!