بررسی اثرات ضد تکثیری نانوامولسیون حاوی عصاره شیرین بیان و اسانس لاواند بر علیه سلول های سرطانی و خواص ضد میکروبی آن: یک مطالعه برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاهان شیرین بیان و لاواند دارای اثرات ضد سرطانی و ضد میکروبی می باشند اما به دلیل فراهمی زیستی پایین و تخریب پذیر بودن، استفاده از آنها به عنوان دارو دارای محدودیت هایی می باشد. یکی از راه های رفع این محدودیت ها، استفاده از نانو ذرات می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات ضد تکثیری نانوامولسیون حاوی عصاره شیرین بیان و اسانس لاواند بر علیه سلول های سرطانی و خواص ضد میکروبی آن در محیط برون تنی می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی نانوامولسیون حاوی عصاره شیرین بیان و اسانس لاواند به روش امولسیون سازی خودبخودی ساخته شد. اثر ضد تکثیری نانوامولسیون با استفاده از روش رنگ سنجی MTT بر روی دو رده سلولی HepG2 و SK-MEL-3 بررسی گردید. برای سنجش اثر ضد میکروبی از چهار سویه باکتری استاندارد استافیلوکوکوس اوریوس، اشریشیا کلی، سودوموناس آیروژینوزا و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و روش کمترین غلظت مهارکنندگی (MIC) مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از تست MTT بر روی سلول های HepG2 نشان داد غلظت های 2500، 1250 و 630  میکروگرم بر میلی لیتر نانوامولسیون برای سلول سمیت ایجاد کرده و موجب مرگ بیش از 50% سلول ها شده اند (IC50=401μg/ml) (05/0(p<. نتایج حاصل از این ارزیابی بر روی سلول های  SK-MEL3نشان داد   که به استثنای غلظت 75 میکروگرم نانوامولسیون، بقیه غلظت های آن سبب مرگ بیش از 50%  سلول ها شده اند (IC50=82) (05/0(p<.
به علاوه نانوامولسیون دارای خواص ضد میکروبی در چهار سویه باکتری مورد مطالعه شده و بیشترین خاصیت ضد میکروبی آن در باکتری استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس مشاهده شد.

نتیجه گیری

نانوامولسیون حاوی عصاره شیرین بیان و اسانس لاواند دارای اثرات ضد میکروبی و ضد تکثیری بر علیه دو رده سلولی مورد مطالعه می باشد. نتایج این مطالعه نشان داد که تبدیل عصاره و اسانس به شکل نانوامولسیون می تواند اثرات بیولوژیک آنها را افزایش داده و به عنوان یک فرمولاسیون دارویی جدید به کار رود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!