ارتباط بین عوامل روانی با شانس ابتلا به پره اکلامپسی: مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پره اکلامپسی سومین علت مرگ مادران باردار در جهان و دومین علت شایع مرگ مادران باردار در ایران است. اخیرا جنبه های روانی اجتماعی به عنوان عامل خطری در بروز این اختلال مورد توجه قرار گرفته است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین ارتباط بین عوامل روانی با شانس ابتلا به پره اکلامپسی می باشد.

مواد و روش ها

این مرور سیستماتیک و فراتحلیل بر اساس مطالعات انجام شده در جهان انجام شده است.  هفت پایگاه اطلاعاتی Irandoc، SID، Magiran، Iranmedex، PubMed،  Scopus، Web of Science، Cochrane، ISI،  Embace   با استفاده از کلید واژه های عوامل روانی، استرس، اضطراب، افسردگی، پره اکلامپسی و معادل انگلیسی آنها برای پیدا کردن مقالات مرتبط  منتشرشده بین سالهای 2008 تا 2018 بررسی شد.  داده های مربوط به مطالعات مربوطه توسط دو نفر جداگانه استخراج و با استفاده از چک لیست استروپ ارزیابی شد. پس از استخراج داده های مورد نیاز، با استفاده از مدل تصادفی با هم ترکیب شده و ناهمگنی مطالعات با استفاده از شاخص I2  بررسی شد. نرم افزار STATA  نسخه 11 برای آنالیز داده ها استفاده شد.

یافته ها

در مطالعه حاضر 11مقاله وارد آنالیز شدند. تعداد کل نمونه در مطالعه حاضر658678 نفر بودند. شانس ابتلا به پره اکلامپسی در افراد دارای استرس، اضطراب، افسردگی و افرادی که در معرض خشونت واقع شده بودند به ترتیب 1/21، 3/07، 3/04 و 2/37 برآورد شد.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت این پیامد مهم در بارداری و تاثیر بر سلامت مادر و جنین باید اقدامات اساسی در جهت پیشگیری از وقوع آن از طریق شناسایی افراد در معرض خطر و عوامل موثر در بروز آن مانند غربالگری روتین عوامل روانی قبل از بارداری و در هر سه ماهه بارداری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!