تحلیل شبکه هم تالیفی و شاخص های شبکه اجتماعی پژوهش های حوزه کرونا ویروس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدارک حوزه کرونا ویروس بر اساس شاخص های علم سنجی و ترسیم نقشه هم تالیفی نویسندگان، سازمان ها و کشورهای تولیدکننده مقاله جهت شناخت هر چه بیشتر این حوزه است.

مواد و روش ها: 

روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع علم سنجی است که با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدارک منتشر شده در حوزه بیماری کرونا ویروس در بازه زمانی 1985 تا 2019 میلادی در پایگاه اطلاعاتی وب آوساینس است که در نتیجه، تعداد 6980 مدرک بازیابی شد. در ادامه به منظور تحلیل و ترسیم نقشه هم تالیفی از نرم افزارVOSviewer  استفاده شد.

یافته ها: 

از بین نویسندگان برتر حوزه ی کرونا ویروس Christian Drosten با تولید 85 مدرک و دریافت 4835 استناد، Yuen Kwok-Yung با تولید 70 مدرک و دریافت 3862 استناد، Patrick CY Woo با تولید 49 مدرک و دریافت 3160 استناد جایگاه اول تا سوم را از نظر بیشترین میزان هم تالیفی با دیگر نویسندگان این حوزه کسب نموده اند. همچنین نویسندگان برتر حوزه کرونا ویروس 11 خوشه موضوعی و کشورهای برتر حوزه کرونا ویروس 9 خوشه موضوعی و سازمان های برتر حوزه کرونا ویروس 12 خوشه موضوعی را تشکیل داده اند.

نتیجه گیری:

 در این پژوهش نتایج حاصل از تحلیل شبکه هم تالیفی حوزه کرونا ویروس، به پژوهشگران این امکان را می دهد تا از روابط میان عناصر مهم این حوزه آگاهی یابند و افراد، سازمان ها و کشورهای شاخص در این زمینه را شناسایی نمایند. همچنین نتایج این پژوهش می تواند زمینه ساز همکاری و اشتراک دانش میان متخصصان این حوزه با سایر حوزه های علمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2260065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!