تاثیر شش هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا بر سطوح سرمی استئوکلسین غیرکربوکسیله، مقاومت به انسولین و نیمرخ لیپیدی دختران دارای اضافه وزن: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت بدنی و ورزش از طریق سازوکارهای گوناکونی می تواند موجب ارتقای سلامتی در افراد گردد. بافت استخوان بدن می تواند تحت تاثیر فعالیت بدنی و ورزش متابولیسم گلوکز و چربی را تغییر دهد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) بر سطوح سرمی استیوکلسین غیرکربوکسیله، مقاومت به انسولین و نیمرخ لیپیدی دختران دارای اضافه وزن انجام شد.

روش کار: 

این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده در سال 1399 بر روی 24 نفر از دانشجویان دختر دارای اضافه وزن (شاخص توده بدنی 38/2±58/28) در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد. افراد به طور تصادفی به دو گروه تمرین 12 نفره HIIT و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرین به مدت 6 هفته (3 جلسه در هفته) به تمرین پرداختند، در حالی که گروه کنترل هیچ فعالیت بدنی منظمی نداشتند. نمونه های خونی جهت اندازه گیری سطوح سرمی استیوکلسین، انسولین، گلوکز و نیمرخ لیپیدی (48 ساعت قبل و پس از دوره مداخله) گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه23) و آزمون های تی زوجی و تی مستقل انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

اجرای6 هفته تمرین تناوبی با شدت بالا منجر به افزایش سطوح سرمی استیوکلسین غیرکربوکسیله (045/0=p) و کاهش معنی دار گلوکز (026/0=p)، مقاومت به انسولین (036/0=p)، تری گلیسیرید (017/0=p) و LDL (04/0=p) گردید. درحالی که در سایر اجزای نیمرخ لیپیدی (کلسترول تام و HDL) تغییرات معنی داری مشاهده نشد (05/0≤p).

نتیجه گیری: 

اجرای تمرینات تناوبی با شدت بالا منجر به بهبود معنی دار مقاومت به انسولین و برخی از شاخص های نیمرخ لیپیدی (تری گلیسیرید و LDL) گردید که ممکن است ناشی از افزایش شاخص عملکرد آندوکرینی استخوان (استیوکلسین غیرکربوکسیله) باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2262079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!