الگوی همبستگی دولت الکترونیک و چابکی سازمانی با نقش میانجی مسئولیت ‎پذیری اجتماعی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تغییرات سریع محیط سازمانی منوط به افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی و چابکی سازمان است. یکی از روش های دستیابی به چابکی سازمانی، استفاده از دولت الکترونیک است. هدف مطالعه حاضر، تعیین الگوی همبستگی دولت الکترونیک و چابکی سازمانی با نقش میانجی مسئولیت ‎پذیری اجتماعی در  کارکنان وزارت ورزش و جوانان می باشد.

روش کار

این مطالعه توصیفی-همبستگی بر روی 300 تن از کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان که بصورت تصادفی ساده (قرعه کشی) انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه جمععیت شناختی، "پرسشنامه دولت الکترونیک" (E-Government Questionnaire)، "پرسشنامه چابکی سازمانی" (Organizational Agility Questionnaire) و "پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان" (Corporate Social Responsibility Questionnaire) بوده است. روایی صوری، محتوا به روش کیفی و همگرایی پرسشنامه ها و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ و پایایی مرکب ارزیابی و تایید شد. داده های جمع آوری شده، در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18، و پی ال اس  نسخه 23 تحلیل شد.

یافته ها

مقادیر آماره t برای ارتباط دولت الکترونیک با چابکی سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی و همچنین ارتباط مسئولیت پذیری اجتماعی با چابکی سازمانی مثبت بوده و در سطح اطمینان 99 درصد، معنادار گزارش شد. مقادیر ضرایب استاندارد مسیر دولت الکترونیک بر مسئولیت پذیری اجتماعی،  مسئولیت پذیری اجتماعی بر چابکی سازمانی و دولت الکترونیک بر چابکی سازمانی با واسطه مسئولیت پذیری اجتماعی، مثبت گزارش شد. الگوی معادلات ساختاری با استفاده از شاخص نیکویی برازش ارزیابی شده و مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

همبستگی مثبت و معنادار بین دولت الکترونیک و چابکی سازمانی وجود دارد. متغیر مسئولیت پذیری اجتماعی در رابطه بین دولت الکترونیک با چابکی سازمانی، نقش میانجی نسبی را ایفا می کند. پیشنهاد می گردد تا با گسترش زمینه های توسعه دولت الکترونیک و آموزش های همزمان در باب مسئولیت پذیری اجتماعی، زمینه چابکی سازمانی فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2265004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!