تاثیر عصاره زنجبیل (Zingiber officinale) بر شاخص های رشد، بازماندگی و ترکیب لاشه ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در سال های اخیر استفاده از محرک های ایمنی با منشاء گیاهی در پرورش آبزیان گسترش یافته است. زنجبیل دارای خواص فراونی است و اغلب به عنوان گیاه دارویی و ادویه ای مورد استفاده غذایی قرار می گیرد. در مطالعه حاضر، اثرات سطوح مختلف عصاره زنجبیل در جیره غذایی بر شاخص های رشد، بازماندگی و ترکیبات بیوشیمیایی لاشه ماهی قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزنی 3/60±45/80 گرم در مدت 56 روز مورد بررسی قرار گرفت. 750 قطعه ماهی به صورت کاملا تصادفی در 15 مخزن استوانه ای فایبرگلاس 3000 لیتری توزیع شدند. عصاره زنجبیل در پنج سطح 0، 1، 3، 6 و10 گرم بر کیلوگرم به جیره غذایی افزوده شد و ماهیان در شرایط یکسان پرورشی به مدت 8 هفته تغذیه شدند. نتایج نشان داد که نرخ رشد ویژه، درصد افزایش وزن بدن و میانگین رشد روزانه و ضریب تبدیل غذایی در تیمار 10 گرم بر کیلوگرم اختلاف معنی داری با تیمار شاهد داشتند (0/05>p)، در حالی که از نظر بازماندگی، شاخص گنادوسوماتیک، شاخص وضعیت و ضریب کارایی پروتئین اختلاف معنی  داری را نشان ندادند (0/05<p). هم چنین، استفاده از عصاره زنجبیل در جیره غذایی تاثیری بر میزان پروتئین، چربی، خاکستر و رطوبت نداشت (0/05<p). نتایج این بررسی نشان داد که افزودن 1 درصد زنجبیل به جیره غذایی باعث بهبود شاخص های رشد در ماهی قزل آلای رنگین کمان می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!