اصول اخلاق زیستی در نهاد خانواده از منظر اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نهاد خانواده از منظر آموزه‌های اسلامی دارای اهمیت فراوانی است که فقدان و یا تهدید آن ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری در حیطه اخلاقی و اجتماعی در پی داشته باشد. به همین دلیل توجه به آموزه‌های اخلاقی اسلام و بررسی اصول اخلاق زیستی در باب نهاد خانواده به عنوان هدف اصلی پژوهش حاضر انتخاب شده است.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه، با روش توصیفی تحلیلی (روش کتابخانه‌ای)، به بررسی آموزه‌های اخلاقی اسلام در باب نهاد خانواده پرداخته و اطلاعات نیز به شیوه اسنادی و بهره‌گیری از متون فقهی و حقوقی جمع‌آوری شد.

یافته‌ها

برپایی و تداوم نهاد خانواده از منظر آموزه‌های اسلامی نیازمند رعایت اصول و شرایطی است که از حیث اخلاقی، مروج اخلاق فردی و اجتماعی نیز تلقی می‌شوند. این اصول شامل رابطه مودت‌آمیز، تکریم اعضای خانواده از سوی یکدیگر، حسن معاشرت، توافق و تفاهم، صداقت و شکیبایی، وفاداری و امانتداری، رازدای و عیب‌پوشی، تقسیم وظایف بر مبنای عدالت است که کاربست این اصول الگویی برای ترویج اخلاق در جامعه تلقی می‌شود.

نتیجه‌گیری

نظام اخلاقی اسلامی با تکیه بر نهاد خانواده می‌تواند زمینه‌ساز نسلی متعهد و متعالی گردد که هم ارزش‌های الهی را سرلوحه رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار دهد و هم با چالش‌های دنیای مدرن که نهاد خانواده را هدف گرفته است، مقابله کند. بر این اساس، سوابق نظام‌های اخلاقی غیر دینی، نشان‌دهنده بی‌اثربودن آن‌ها در مطلوبیت‌بخشی به این نهاد و گاه در تعارض با مصالح عالیه آن است.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!