تضمینات حقوقی آموزش شهروندی در چارچوب نظام حقوقی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حقوق شهروندی و آموزش مبانی و ابعاد مختلف آن یکی از ضرورت‌های جوامع امروزی است. به این دلیل که جوامع امروزی غالبا حقوق شهروندی را به عنوان یک بعد مهم در سیاست‌ورزی به حساب می‌آورند. در همین راستا، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی تضمینات حقوقی آموزش شهروندی در چارچوب نظام حقوقی ایران بپردازد. مواد و

روش‌ها

روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است که مطالب را به شیوه اسنادی و کتابخانه‌ای جمع‌آوری نموده و به شیوه استدلالی و استنتاجی تجزیه و تحلیل نموده است.

یافته‌ها

آموزش حقوق شهروندی دارای مبانی و ابعاد روشنی در حقوق داخلی ایران است. از این رو تضمینی برای گسترش ابعاد آن به شمار می‌رود. آموزش در مدارس، مراکز آموزش عالی و رسانه‌های جمعی یک ضرورت اساسی برای گسترش حقوق شهروندی در چارچوب نظام حقوقی ایران است.

نتیجه‌گیری

محوریت‌داشتن عدالت، آزادی فردی و اجتماعی، حق بهره‌مندی از آموزش رایگان، حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضامنی برای تحقق آموزش حقوق شهروندی محسوب می‌شوند. بنابراین جامعه مدنی و نهادهای غیر دولتی در آموزش حقوق شهروندی می‌بایست از جایگاه موثرتری برخوردار گردند و حتی به شیوه‌های مذهبی و در قالب موسسات و نهادهای خیریه می‌توانند باعث ترویج حقوق شهروندی در ابعاد نظری و عملی گردند. آموزش‌های ضمن خدمت در مدارس و دانشگاه‌ها یک ضرورت اساسی برای تضمین حقوق شهروندی و به منصه ظهوررساندن حقوق شهروندی منبعث از قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!