بررسی میزان شیوع و مقاومت دارویی سروتیپ های سالمونلا در گوشت مرغ اردبیل، ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

سالمونلوز یکی از مهمترین بیماری های زیونوز است که بیشتر عفونت های سالمونلایی در اثر مصرف مواد غذایی آلوده به این باکتری ایجاد می شود. در طی دهه های اخیر، مقاومت دارویی سالمونلاهای جداشده نسبت به آنتی بیوتیک های رایج افزایش یافته است که به عنوان یک مشکل بهداشتی جهانی مطرح است. لذا هدف از این تحقیق بررسی سروتیپ های سالمونلا در گوشت مرغ و میزان مقاومت آنتی بیوتیکی آنها نسبت به ده آنتی بیوتیک با مصرف رایج ایران بود.

مواد و روش کار

تعداد 100 نمونه گوشت مرغ به طور تصادفی از مراکز تهیه و توزیع گوشت مرغ در نقاط مختلف شهرستان اردبیل جمع آوری گردید. پس از کشت و جداسازی سالمونلا، پرگنه های آن با روش سرولوژی و PCR بررسی شدند. در نهایت تست PCR برای تایید نمونه های مثبت سالمونلا تیفی موریوم انجام گردید. میزان مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه ها با روش کربی بایویر (Kirby Bauer) مشخص شد.

یافته ها: 

از مجموع 100 نمونه گوشت مرغ نمونه برداری شده 6 درصد سالمونلا (تعداد 6 مورد) به دست آمد که از این تعداد 50 درصد به سالمونلا اینفنتیس، 16/6 درصد به سالمونلا آنتریتیدیس، 16/6 درصد به سالمونلا تیفی موریوم و 16/6 درصد به سالمونلا تامپسون (16/6 درصد) تعلق داشت. بیش از 60 درصد جدایه ها به هفت آنتی بیوتیک مقاوم بودند. به طوری که بیشترین مقاومت دارویی نسبت به آمپی سیلین (83/3 درصد)، سولفادیازین+ تری متوپریم (83/3 درصد)، کلرامفنیکل (83/3 درصد) و بعد از آنها کوتریموکسازول (66/7 درصد)، آمیکاسین (66/7 درصد)، تتراسیکلین (66/7 درصد)، داکسی سیکلین (66/7 درصد) و فلورفنیکل (16/7 درصد) مشاهده شد. تمامی جدایه ها در مقابل سیپروفلوکساسین و انروفلوکساسین حساس بودند.

نتیجه گیری: 

نتایج این بررسی نشان داد که در گوشت مرغ سالمونلا اینفنتیس غالب هست و جدا یه ها نسبت به اکثریت ده آنتی بیوتیک رایج در صنعت دام و طیور مقاومت دارویی دارند که از نظر بهداشت عمومی حایز اهمیت فراوانی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
232 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p2270645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!