ارزیابی ریسک زیست محیطی صنایع غیرفلزی با استفاده از روش تلفیقی PHA و تکنیک ویلیام فاین (مطالعه موردی: کارخانه کاشی و سرامیک ارم اردکان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

صنایع غیرفلزی همچون کاشی و سرامیک در کنار تولید و پیشرفت اقتصادی، مشکلات زیست محیطی زیادی از جمله آلودگی هوا، خاک و تولید نخاله ها را ایجاد می کنند همچنین باید توجه داشت محیط های صنعتی به خاطر ماهیت خود در معرض آسیب ها و خطرات جدی قرار دارند و به تناسب رشد روزافزون تکنولوژی، این آسیب ها و خطرات به صورت بالقوه رو به گسترش هستند. این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی ریسک های زیست محیطی در کارخانه کاشی و سرامیک ارم شهرستان اردکان به روش تلفیقی PHA و ویلیام فاین صورت گرفته است.

مواد و روش ها

ابتدا بر اساس بازدیدهای میدانی از کارخانه کاشی و سرامیک ارم اردکان، به شناسایی مخاطرات زیست محیطی به روش PHA بر اساس واحد کاری، عملکرد ماشین آلات موجود و فعالیت های انسانی پرداخته شد سپس با استفاده از روش ویلیام فاین ارزیابی ریسک زیست محیطی انجام و راهکارهای اصلاحی برای ریسک های بالا ارایه گردید.

یافته ها: 

بر اساس یافته های این تحقیق، تعداد 241 خطر زیست محیطی شناسایی گردید که در قالب 6 گروه مخاطره زیست محیطی (ورود آلاینده ها به آب، ورود آلاینده ها به خاک، ورود آلاینده ها به هوا، هدر رفت آب و منابع انرژی، ایجاد سر و صدا و ایجاد و پراکندگی پسماند صنعتی) دسته بندی گردید. تعداد ریسک های طبیعی 166، ریسک های غیرطبیعی 52 و ریسک های بالا 23 بود. بیش ترین رتبه ریسک محاسبه شده، نمره 560 مربوط به کارکرد دستگاه سنگ شکن، راه اندازی اسپری، کارکرد کوره و کارکرد درایر، پرس، ساکشن و کم‎ترین رتبه ریسک نمره 1 مربوط به آب دهی بیش ازحد درختان، بوته ها و تخلیه کودهای حیوانی بود.

نتیجه گیری:

 نتایج این مطالعه نشان داد، ارزیابی مخاطرات موجود در صنایع سرامیک سازی، ضمن کمک به شناسایی نواقص فنی و خطاهای انسانی، ضرورت آموزش و تغییر نگرش مدیران و پرسنل شاغل در این صنعت و بازرسی های زیست محیطی را جهت حفظ و ارتقاء سلامت محیط زیست مورد تاکید قرار می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!