تعیین عوارض جنینی و نوزادی در زنان مبتلا به مسمومیت حاملگی در زنان باردار مراجعه کننده به زایشکاه بیمارستان عسلی خرم آباد 1380

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

شیوع مسمومیت حاملگی در حدود 5% تا 7% حاملگیها است و با وجود فشارخون بعد از 20 هفته‏ حاملگی تا 6 هفته بعد از زایمان مشخص می شود. با توجه به عوارض بالای مسمومیت حاملگی روی جنین و نوزاد مطالعه ایی با هدف کلی تعیین عوارض جنینی و نوزادی در زنان باردار مبتلا به مسمومیت حاملگی مراجعه کننده به زایشگاه بیمارستان عسلی خرم آباد انجام گرفت.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی - توصیفی تحلیلی است که به مدت 6 ماه در سه شیفت کاری در زایشگاه بیمارستان عسلی انجام گردید. روش نمونه به صورت سرشماری انجام گرفت.تعداد کل نمونه ها شامل1862خانم حامله بود که ازاین تعداد‎1761نمونه دارای فشار خون طبیعی و 101‏ نمونه با مسمومیت حاملگی به زایشگاه بیمارستان عسلی مراجعه کردند.در این مطالعه بیماران مبتلا به مسمومیت حاملگی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشتامه ؛ مصاحبه و مشاهده بیماران جمع آوری گردید. ‏ برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری توصیفی وآزمونهای مجذورکای استفاده شد.

یافته ها

در این تحقیق از مجموع 1862 واحد مورد پژوهش؛42/5%مسمومیت حاملگی داشتند. نتایج عوارض بارداری در واحدهای مورد پژوهش بقرار ذیل است: 3/34 درصد وزن کم موقع تولد، 29درصد زایمان زود رس،‎5/12 درصد توقف رشد داخل رحمی ،25/6 درصد مرگ داخل رحمی جنین. در این تحقیق ارتباط معنی داری بین مسمومیت حاملگی با سابقه فشارخون بالا قبل ازبارداری با 001/0=p وجود داشت.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه مسمومیت حاملگی بر نتایج حاملگی اثر سو دارد لذا با کنترل دقیق در زمان قبل و حین بارداری و زایمان و آموزشهای لازم به اینگونه مادران تا حد زیادی میتوان از وقوع عوارض مادری و جنینی آن کاست.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!