تبیین تجارب بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نسبت به حضور دانشجویان پزشکی: یک مطالعه تحلیل محتوا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بیماران، کلید آموزش سرپایی دانشجویان پزشکی در سراسر دنیا هستند و رضایت بیماران از خدمات دریافتی سبب افزایش مشارکت بیمار و بهبودی روند آموزش بالینی دانشجویان است. حضور دانشجویان نیز در کلینیک ها برای تقویت نقش آموزشی و اجتماعی آنان ضروری می باشد.  لذا هدف از انجام این مطالعه تبیین تجارب بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های آموزشی  بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم نسبت به حضور دانشجویان پزشکی بود.

روش کار

 پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیل محتواست. مشارکت کنندگان شامل 11 بیمار مراجعه کننده به کلینیک هنری و کلینیک امام رضا (ع) جهرم بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد. مطالعه از اردیبهشت 97 تا خرداد 97 انجام شد. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار MAXQDA 10.0  انجام گرفت.

نتایج

 از این مطالعه2 تم اصلی (حقوق بیمار و حقوق دانشجویان در زمینه یادگیری)، 8 طبقه اصلی (حریم خصوصی، طرح انطباق با جنس مخالف، قومیت و فرهنگ، رضایتمندی، ضرورت یادگیری دانشجویان، توجه به ویژگی های جسمی و روانی بیمار، مزیت حضور دانشجویان در مطب پزشک، آگاهی قبلی بیمار از روند درمان) و 30 طبقه فرعی می باشد که از مجموع 104 واحد معنایی بدست آمد.

نتیجه گیری

 رعایت حقوق بیمار و دانشجو دو اصل مهم در آموزش بالینی می باشد که می بایست از منظر اخلاقی و حقوقی به آن توجه خاص گردد؛ این امر به پایه گذاری و تثبیت گفتمان حضور دانشجو در کنار پزشک معالج کمک شایانی خواهد کرد. لذا حضور دانشجو اگر با رعایت موارد ذکر شده باشد می توان به رضایت بیمار و دانشجو دست یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!