کارایی ماسک های نمدی 3 لایه حاوی غشاء های پلی پروپیلن در فیلتراسیون ذرات با محدوده سایز کروناویروس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استفاده از ماسک یک اقدام موثر برای کاهش انتقال بیماری کووید-19 است. امروزه به دلیل کمبود ماسک N95 و ماسک های پزشکی با کارایی مناسب، ماسک های نمدی به علت راحتی ساخت و هزینه پایین به طور گسترده استفاده می شود. هدف از این مطالعه تعیین کارایی ماسک های نمدی 3 لایه حاوی غشاء پلی پروپیلن در فیلتراسیون ذرات با سایز در محدوده کروناویروس است.

روش ها:

 در این مطالعه یک نمونه ماسک نمدی 3 لایه طراحی شد. برای ساخت ماسک موادی انتخاب شد که در شرایط حاضر در بازار موجود بوده و توسط تولیدکنندگان برای تولید عمده ماسک مورد استفاده قرار می گیرند. از پارچه پلی پروپلین به عنوان اولین و سومین لایه از بخش بیرونی ماسک استفاده شد و لایه وسط از جنس نمد با پورسایز حدودا 400 نانومتر ساخته شد. کارایی ماسک در فیلتراسیون ذرات با سایزهای مختلف بر اساس استاندارد BS EN149 و در دبی 30 لیتر بر دقیقه اندازه گیری شد.

یافته ها: 

راندمان ماسک نمدی طراحی شده در فیلتراسیون ذرات با سایز  nm300 که حدودا برابر سایز ویروس کووید-19 است، در محدوده 11 تا 25% قرار دارد. درصورتی که کارایی ماسک در فیلتراسیون ذرات با سایز  nm500 حدودا بین 13 تا 32% می باشد. کارایی این ماسک در فیلتراسیون ذرات با قطر 10 میکرون بطور میانگین تا 83 درصد افزایش یافت. میانگین راندمان ماسک مورد بررسی در فیلتراسیون ذرات با سایزهای 0/3، 0/5، 1، 2/5، 5 و 10 میکرومتر به ترتیب برابر با 18، 22، 33، 50، 66 و 83 درصد و میانگین افت فشار برابر با 4 پاسکال بود.

نتیجه گیری: 

نتایج مطالعه حاضر نشان داد استفاده از ماسک نمدی با چنین طراحی و ساختاری جهت پیشگیری از ابتلا به کووید-19 دارای کارایی کافی نبوده و حتی ممکن است با ایجاد اطمینان کاذب در افراد منجر به افزایش شیوع این بیماری گردد. با توجه به استفاده گسترده از ماسک نمدی در جامعه، بهبود قابلیت فیلتراسیون این ماسک برای ذرات با سایز پایین تر از 500 نانومتر و همچنین اصلاح سطح و ساختار ماسک با آبدوست کردن الیاف پلی پروپیلن بخش داخلی ماسک می تواند در کاهش شیوع کووید-19 نقش مهمی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
993 تا 1000
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!