بررسی هزینه های مستقیم سلامت بیماران دیابتی بستری در بیمارستان بعد از طرح تحول نظام سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

دیابت یکی از پرهزینه ترین بیماری های مزمن غددی شایع و نیز یک معضل سلامت در دنیا است. یکی از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش هزینه های بیماران بستری در بیمارستان ها است، مطالعه حاضر باهدف تعیین هزینه های مستقیم مرتبط با سلامت در بیماران دیابتی بستری در بیمارستان بعد از اجرای طرح تحول سلامت انجام شد.

روش کار

این پژوهش مقطعی به صورت توصیفی- تحلیلی در سال 1398 انجام شد. پرونده بیماران دیابتی بستری در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) زاهدان در طول سال 1396 و سه ماهه اول سال 1397 به روش سرشماری بررسی و هزینه های مستقیم مرتبط با بستری در چک لیست محقق ساخته ثبت شد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS-V22 تحلیل گردید.

یافته ها: 

در این مطالعه هزینه های مستقیم پزشکی 704 بیمار دیابتی بررسی شد. بیشتر بیماران خانم (517 نفر، 5/73 درصد) و تعداد 237 نفر از آن ها مبتلابه دیابت بارداری بودند. میانگین هزینه های مستقیم پزشکی به ازای هر بیمار دیابتی 29،264،465 ریال و سهم پرداخت از جیب بیمار حدود 8/11 درصد برآورد گردید. همچنین با افزایش سن هزینه های مستقیم پزشکی بیماران دیابتی افزایش می یابد (P<.001).

نتیجه گیری: 

مراقبت های بیمارستانی دیابت هزینه بالایی را بر بیمه های پایه سلامت تحمیل می نماید. باوجود طرح تحول سلامت، هنوز میزان پرداخت از جیب بیماران دیابتی بستری چشمگیر است. یارانه های دولتی می تواند متمرکز بر گسترش دسترسی به مراقبت برای دیابت، محافظت مالی ساکنین مناطق محروم و گسترش آموزش عمومی در مورد دیابت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
363 تا 374
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!