طراحی مدل جامع هوش تجاری تخصیص تخت مراقبت های ویژه بر پایه اولویت بندی بیماران و اختصاص تجهیزات و خدمات

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیمارستان ها همچون یک واحد صنعتی متشکل از عوامل تولید مانند: سرمایه، نیروی انسانی، فن آوری، مدیریت و... هستند. عملکرد موثر یک بیمارستان به نحوه تخصیص منابع وابسته است که از جمله این منابع تخصیص تخت به بیماران می باشد.از این رو به منظور دسترسی به مراقبت به هنگام، ضروری است تا مدیریت موثری یرای تخصیص تخت صورت پذیرد. در همین راستا برای افزایش بهره وری و پیش بینی ظرفیت تخت ها و به منظور مدیریت بهتر تخت بیمارستان ها و ارتقاء سطح درمان هوش تجاری کمک کننده می باشد. لذا در این پژوهش درصدد طراحی مدل هوش تجاری تخصیص تخت بر پایه اولویت بندی بیماران و اختصاص تجهیزات و خدمات برآمدیم.

روش پژوهش

در این پژوهش ابتدا مدل اولیه تخصیص تخت بر پایه اولویت بندی در چارچوب مفاهیم هوش تجاری ارایه شد و طبق مدل مفهومی ارایه شده به جمع آوری داده های مورد نیاز از دیتابیس های مختلف بخش مراقبت های ویژه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان لقمان حکیم با استفاده از ابزار ETL و ایجاد انباره داده پرداخته شد. در مرحله بعد به منظور دسته بندی بیماران و ساخت مدل پیش بینی از الگوریتم های طبقه بندی در داده کاوی استفاده گردید سپس اولویت بندی هر دسته از بیماران با روش پرومته انجام گرفت و جهت تعیین تاثیر اولویت بندی صورت گرفته از مدل شبیه سازی استفاده شد و در پایان مدل نهایی ارایه گردید.

نتایج

مدل اولیه تخصیص تخت بر پایه اولویت بندی در چارچوب مفاهیم هوش تجاری با گردآوری داده های 420 بیمار و انجام داده کاوی جهت دسته بندی بیماران با انتخاب تکنیک درخت تصمیم با دقت 87.2% و اولویت بندی هر دسته از بیماران با استفاده از روش پرومته و شبیه سازی 14 تخت بخش مراقبت های ویژه بر اساس داده های گردآوری شده مورد آزمایش قرار گرفت و در نتیجه تعداد بیماران بستری شده به صورت ماهیانه در حالت عادی معادل 76 بیمار و پس از اعمال اولویت بندی معادل 86 بیمار برآورد گردید.

بحث و نتیجه گیری

پس از آگاهی از نتایج مثبت مدل اولیه تخصیص تخت بر پایه اولویت بندی و افزایش 13 درصدی تعداد پذیرش در ماه و به تبع آن افزایش بهره وری و اثبات کارکرد مدل، اقدام به ارایه مدل جامع هوش تجاری تخصیص تخت بر پایه اولویت بندی شد. مدل ارایه شد در چارچوب هوش تجاری و با استفاده از تحلیل انلاین داده های بدست امده از بیمار طراحی شده و اطلاعات ارایه شده از این مدل می تواند پشتیبان موثری در تصمیم گیری پزشک برای انتخاب بیماران جهت پذیرش باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!