تاثیر توانمندسازی خودمراقبتی معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم بر سلامت معنوی اساتید نظامی- کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استرس های متعدد شغلی در اساتید نظامی به سلامت معنوی ایشان آسیب می زند و انجام خود مراقبتی معنوی را ضروری می نماید. با توجه به اهمیت توانمندسازی اساتید هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر توانمند سازی معنوی با روش چند رسانه ای مبتنی بر مدل قلب سلیم بر سلامت معنوی اساتید نظامی در یک مطالعه مداخله ای بود.

روش ها

مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، در سال 1398 در شهر تهران، بر روی 98 نفر (49 نفر گروه آزمون و 49 نفر گروه کنترل) از اساتید نظامی ارتش اجرا شد. نمونه ها به روش تصادفی گروهی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. مداخله برای گروه آزمون، آموزش چند رسانه ای مبتنی بر مدل قلب سلیم با هدف جلب اعتماد، دانش افزایی، توسعه ارتباطات، انگیزش، با اهدای نرم افزار آموزشی و پیگیری آموزش ها در شبکه مجازی، به مدت 15 هفته اجرا شد. گروه کنترل، مداخله ای دریافت نکردند. قبل و بلافاصله بعد از مداخله، پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و آلیسون توسط هر دو گروه تکمیل شد.

یافته ها

اختلاف دو گروه از نظر شاخص سلامت معنوی پس از دریافت مداخله و تعدیل اثر مقادیر پایه در دو گروه برابر با (25/49-22/69) 24/09 و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0/001>P). همچنین پس از دریافت مداخله مورد نظر اختلاف دو گروه مورد مطالعه از نظر شاخص سلامت مذهبی (12/83-11/11) 11/97 و سلامت معنوی (12/79-10/99) 11/90 معنی دار بود (0/001>P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد که مداخله مبتنی بر قلب سلیم تاثیر معنی داری بر بهبود سلامت معنوی اساتید نظامی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1121 تا 1129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!