فراوانی ژن های fimH،papC وaer در ایزوله های اشرشیا کلی جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری یزد و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اشریشیاکلی از عوامل اصلی ایجاد کننده عفونت ادراری می باشد. این باکتری برای ایجاد عفونت در دستگاه ادراری به چندین ویرولانس فاکتور ازجمله ادهزین، توکسین ها و فیمبریه احتیاج دارد. در مطالعه حاضر، فراوانی چندین ویرولانس فاکتور انتخابی fimH، papC، aer را در ایزوله های اشریشیاکلی جدا شده از ادرار بیماران مبتلا به عفونت ادراری یزد بررسی کردیم.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی- مقطعی طی سال 95-94، 146 ایزوله اشریشیاکلی جدا شده از ادرار بیماران مبتلا به عفونت ادراری یزد جمع آوری و به وسیله روش های فنوتیپی و ژنوتیپی تایید هویت گردید. فراوانی ژن های fimH، papC،  aerرا با استفاده از پرایمرهای اختصاصی به روش PCR بررسی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها را به روش دیسک دیفیوژن تعیین کردیم.

نتایج

در مطالعه حاضر، فراوانی ژن های ویرولانس انتخابی (87%) fimH، (85/6%) aer، (9/6%) papC بود. از بین 146 ایزوله اشریشیاکلی، (57/2%) ایزوله ها به کوتریماکسازول، 54/8% به نالیدیکسیک اسید، 45/9% به سفازولین، 40/4% به سفکسیم، 42/5% به سفالوتین، 41/8% به سفالکسین، 31/5% به نوروفلوکساسین، 30/1% به آفلوکساسین، 28/3% به سیپروفلوکساسین، 24% به جنتامایسین، 19/9% به آمیکاسین، 1/4% به نیتروفورانتویین، 1/4% به فسفومایسین مقاوم بودند. بیشترین مقاومت به کوتریماکسازول وکمترین مقاومت به نیتروفورانتویین و فسفومایسین مشاهده شد.

نتیجه گیری

در این مطالعه درصد فراوانی ژن  fimHبالاتر از ژن های دیگر مورد مطالعه بود. هم چنین بر اساس الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، نیتروفورانتویین و فسفومایسین داروهای مناسبی جهت درمان بیماران در منطقه ما می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3556 تا 3565
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!