خاصیت ضد توموری عصاره هسته زردآلو بر لوسمی های حاد از طریق تنظیم چرخه سلولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زردآلو از جمله گیاهان خانواده  Rosaceaمی باشد. فعالیت ضد توموری این خانواده بر روی سرطان های کولون، پروستات، مثانه، سرویکس، ریه و سینه در پژوهش های پیشین به اثبات رسیده است، که این ویژگی به یک ترکیب طبیعی به نام آمیگدالین نسبت داده می شود. بنابراین، در این پژوهش به بررسی تاثیر عصاره هسته زردآلو، بر روی لوسمی های حاد که تا کنون مطالعه ای روی آن ها انجام نشده بود پرداختیم.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، عصاره آبی، اتیل استاتی و هیدروالکلی از هسته زردآلو تهیه شد. در دوز های مختلف بر روی رده های سلولی NALM-6 و KG-1 تاثیر داده شد. میزان زنده مانی سلول ها با آزمون MTT مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از رنگ آمیزی دوگانه فلوروسنت، آپوپتوز سلول ها تشخیص داده شد. در نهایت پیشرفت چرخه سلولی با استفاده از کیت BD Cycle TEST PLUS DNA تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

نتایج نشان داد که عصاره های مختلف سبب مهار وابسته به دوز، در هر دو رده Kg1 و  Nalm6می گردد. با توجه به نتایج تستMTT، قوی ترین IC50 مربوط به اثر 48 ساعته عصاره اتیل استاتی هسته زردآلو می باشد. آنالیز سلول ها با میکروسکوپ فلورسنت، نشان دهنده آپوپتوز بود. استفاده از عصاره اتیل استاتی هسته زردآلو در هر دو رده سلولی، تعداد سلول ها را در فاز G0/G1 افزایش داده و سبب کاهش تعداد سلول ها در فاز G2/M شد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد عصاره اتیل استاتی هسته زردآلو می تواند منجر به کاهش تکثیر رده های سلولیKg1  و Nalm6 احتمالا از طریق تنظیم چرخه سلولی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3611 تا 3619
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!