ارتباط سواد سلامت سالمندان مبتلا به دیابت با تبعیت از درمان در شهرستان بابل سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عدم تبعیت از رژیم درمانی برای سالمندان مبتلا به دیابتT با مشکلات متعددی همراه است. شواهد موجود ابعاد تبعیت از درمان در جمعیت سالمندان را کمتر نشان می دهد. در این مطالعه ارتباط سواد سلامت سالمندان مبتلا به دیابت با تبعیت از درمان بررسی گردید.

روش بررسی

این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی برروی 375 سالمند عضو انجمن دیابت شهرستان بابل انجام شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل: برگه اطلاعات دموگرافیک، آزمون کوتاه شناختی، پرسشنامه های سواد سلامت و تبعیت از درمان بود. داده ها با استفاده از آزمون کای اسکویر، پیرسون و رگرسیون آنالیز شدند.

یافته ها

در این مطالعه بین سواد سلامت و جنسیت، ارتباط معنی داری وجود داشت (003/0=p). مردان سالمند و سالمندان با تحصیلات بیشتر (001/0>p)، افراد کارمند و بازنشسته، سطح سواد بالاتری داشتند (003/=p). در سن بالای 70 سال، سطح سواد سلامت پایین تر بود (004/0=p). بین سواد سلامت با وضعیت تاهل (14/0=p) و مدت بیماری (19/0=p)، رابطه معنی داری مشاهده نشد. تبعیت درمان بالاتر از میانگین در 2/99% سالمندان وجود داشت. بین سواد سلامت با تبعیت از درمان، رابطه معنی داری مشاهده گردید (001/0> ، 21/0r=p). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد با افزایش سواد سلامت، میزان از تبعیت از درمان نیز افزایش می یابد (001/0> p،08/0=β).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد سواد سلامت سالمندان با تبعیت از درمان ارتباط دارد. محققان معتقدند با بهبود سواد سلامت در افراد مسن مبتلا به دیابت، مدیریت بیماری نیز بهتر خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!