شرکت زنان در فعالیت های ورزشی منتخب و روحیه وندالیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

از انجام این تحقیق بررسی ارتباط میان روحیه وندالیستی و شرکت زنان در فعالیت های ورزشی منتخب است. وندالیسم، پدیده ای ملموس و در عین حال، واقعیتی تلخ و گریزناپذیر است که به عنوان یکی از نمودهای زندگی اجتماعی در جامعه ی مدرن و ماشینی حضور دارد. به دلیل وجود پدیده وندالیسم در کشور قوانینی درباره نحوه مقابله با آن تدوین شده است، اما به نظر می رسد هنوز برنامه و سیاست گذاری جدی برای مقابله با این معضل اجتماعی، طراحی و تدوین نشده است. مشارکت زنان در فعالیت های مختلف اجتماعی بخشی از حقوق اجتماعی آنان تلقی می شود، اما موانع فرهنگی و اجتماعی بسیاری در این زمینه وجود دارد. مشارکت زنان در ورزش به دلیل تاثیرات آن بر سلامت جامعه دارای اهمیت بسیاری است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط میان روحیه وندالیستی و شرکت زنان در فعالیت های ورزشی منتخب است.

روش پژوهش: 

پس از هماهنگی های اولیه با مسیولین کشوری نظارت بر رشته های ورزشی راکتی و تعیین جامعه آماری ورزشکاران خانم در هر رشته که دارای بیمه ورزشی معتبر و جزو آمار رسمی هر فدراسیون هستند؛ به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش نیز با استفاده از تحلیل داده های به دست آمده و به کارگیری ترکیب روش های کمی و کیفی، تحت عنوان روش های تحقیق آمیخته استفاده شد.

یافته ها

برای آماره های توصیفی متغیر روحیه وندالیستی، با استفاده از سوالات اختصاصی پرسش نامه و به همراه استفاده از نمره گذاری طیف لیکرت استخراج شده اند و از روش تحلیل عاملی تاییدی هم استفاده شد. برای شاخص روحیه وندالیستی توزیع نرمال بود. درصد واریانس 18/983 و حاصل تقسیم شاخص مجذور کای بر درجه آزادی برابر با 1/86 است. شاخص های GFI, AGFI و NFI به ترتیب برابر با 0/90، 0/90 و 0/91است که نشان دهنده برازش بسیار مناسبی می باشند.

نتیجه گیری

هراندازه توجه به انگیزه شرکت در فعالیت های ورزشی بیشتر می شود، روحیه وندالیستی کاهش می یابد. شدت ارتباط این دو متغیر (0/402) در سطح پایینی و منفی ارزیابی می شود. نمودار همبستگی بین دو متغیر این نتیجه را تایید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!