مقایسه اثر بازی های منتخب ایکس باکس کینکت با فعالیت های بدنی معمولی بر پاسچر استاتیک دانش آموزان کم تحرک
نواقص پاسچر ناشی از کم تحرکی بین دانش آموزان در حال افزایش است. عدم تمایل آنان نسبت به انجام فعالیت های سنتی، یافتن روش های مناسب برای افزایش فعالیت بدنی را ایجاب می کند. این مطالعه به منظور مقایسه اثر بازی های منتخب ایکس باکس کینکت با فعالیت های بدنی معمولی بر پاسچر استاتیک دانش آموزان کم تحرک انجام شد.
در این مطالعه شبه تجربی 26 دانش آموز کم تحرک مقطع چهارم و پنجم دبستان به صورت غیرتصادفی در دو گروه 13 نفری قرار گرفتند. طی دوره 6 هفته ای، یک گروه، 3 جلسه در هفته بازی های منتخب ایکس باکس کینکت را انجام داد و گروه دیگر مشغول فعالیت های ورزشی معمولی ساعات تربیت بدنی مدرسه شدند. بررسی زوایای مفاصل در پاسچر استاتیک با روش فتوگرامتری و نرم افزار کینوویا صورت گرفت.
یافته ها:
در پاسچر استاتیک زاویه پوزیشن سر، توراسیک اروو، الاینمنت افقی کتف، الاینمنت افقی لگن و الایمنت بدن در گروه ایکس باکس کینکت در مقایسه با گروه کنترل با فعالیت های بدنی معمولی بهبود معنی داری حاصل شد (P<0.05). در لومبار اروو، لومبار آنگل، تیلت لگن، پوزیشن زانو، زاویه کوادریسپس و پرونیشن پا تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه یافت نشد.
نتیجه گیری:
بازی های ایکس باکس کینکت روشی مناسب برای اصلاح انحرافات پاسچر در دانش آموزان کم تحرک است.
پاسچر ، دانش آموزان ، فتوگرامتری ، بازی ، ایکس باکس کینکت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.