بیان نحوه عملکرد ویروس Human immunodeficiency virus (HIV) در بدن انسان و تاثیر درمان با استفاده از مدل ریاضی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری های عفونی از جمله ایدز، امروزه جوامع بشری را درگیر کرده و کماکان هیچ درمانی برای آن یافت نشده است. این بیماری توسط ویروس Human immunodeficiency virus (HIV) ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ایجاد رابطه بین علم ریاضی و تاثیر ویروس بر سیستم ایمنی بود.

روش ها: 

در این مطالعه، چندین مدل ریاضی از نوع قطعی یا ایستا (بدون در نظر گرفتن شانس و تصادف در مقادیر پارامترهای ورودی) شرح داده شد و ارتباط آن با عملکرد ویروس HIV بررسی گردید. در این مدل ها، به نوعی آلوده کردن سلول های ایمنی، تکثیر ویروس، تولید سلول های آلوده و نقش سیستم ایمنی سلولی و هومورال در کاهش تکثیر سلول مورد توجه قرار گرفت.

یافته ها: 

روند آلوده شدن سلول های ایمنی و ماکروفاژ با ویروس و حتی درمان برای کنترل این بیماری را نیز می توان به فرم ریاضی به تصویر کشید. پس از نوشتن مدل ریاضی و تحلیل مدل به فرم دستی و کامپیوتری، می توان شاخص های مهم در کاهش یا افزایش سرعت این بیماری را یافت و با کنترل آن، سطح گسترش بیماری را کاهش داد و منجر به مرگ دیرهنگام شخص شد.

نتیجه گیری:

 به منظور تحلیل هرچه بهتر این بیماری، می توان تمامی عوامل موثر را در مدل وارد و به صورت یک مدل ریاضی گسترده بیان نمود، اما با افزایش آن عوامل، به مراتب تحلیل آن ها مشکل تر خواهد شد که با ثابت فرض کردن برخی عوامل، مدل ساده تر می شود. هدف تحقیق، ساده سازی فرایند و مدل سازی ریاضی بیماری ایدز و فهم کلی از آن برای علاقمندان به مدل سازی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!