ارایه الگوی اعتیاد به سیگار کشیدن در زنان جوان: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر، تعداد رو به رشدی از زنان جوان به سمت سیگار کشیدن سوق پیداکرده اند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی اعتیاد به سیگار انجام شد.

روش ها:

 نمونه های این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در نهایت، 20 نفر مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند و داده ها منطبق با روش گراندد تیوری تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها: 

شرایط زمینه ای شامل «سابقه مصرف سیگار در خانواده، توزیع گسترده، دسترسی آسان و عدم نظارت خانواده» و شرایط علی شامل «شروع سیگار با ترغیب دوستان، همراهی سیگار با سایر تخلفات، جایگاه ویژه برندهای سیگار نزد زنان، جذابیت ظاهری سیگار، فقدان تفریحات مناسب، ملاک انتخاب دوست، داشتن تنش در زندگی، کسب پرستیژ و سیگار ابزاری برای تفریح» بود. از جمله علل میانجی می توان به «تاثیر تجربه رفتارهای پرخطر در کودکی، اختلال در صفات شخصیتی و بی توجهی به دیدگاه های اجتماعی منفی در مورد سیگار کشیدن زنان» اشاره نمود. «سیگار به عنوان تکیه گاه، سیگار ابزاری برای رهایی از تنهایی و سیگار ابزاری آرامش بخش» نیز به عنوان راهبردها و مشکلات جسمی ناشی از عوارض سیگار به عنوان پیامدهای اعتیاد به سیگار در زنان گزارش گردید.

نتیجه گیری:

 علاوه بر نقش قابل توجه بازاریابی و تبلیغات در اعتیاد زنان به سیگار، عوامل روان شناختی همچون تنهایی، روابط خانواده و عوامل اجتماعی، فشار گروه همسالان، متاثر نشدن از دیدگاه های منفی اجتماعی به سیگار کشیدن نیز در اعتیاد زنان به سیگار تاثیر می گذارد. بنابراین، در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان جوان به سیگار، نگاه و برنامه ای چند بعدی لازم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!