تاثیر اصلاح نشت و افزایش دبی آب خنک کننده کندانسور بر عملکرد سیستم آب شیرین کن خورشیدی بر پایه خلا طبیعی و مجهز به کلکتور لوله خلا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عدم دسترسی به آب شیرین کافی، از مشکلات تهدید کننده مردم سراسر جهان می باشد و برای جلوگیری از وقوع این مشکلات، تحقیقات زیادی به منظور یافتن روش هایی جدید برای خالص سازی منابع مختلف آب شور با هزینه، انرژی و تاثیرات محیط زیستی کمتر، در حال انجام می باشد. این مطالعه با هدف تولید آب شیرین به روش خلا  طبیعی و با استفاده از لوله های خلا  و ایجاد خلا  توسط پمپ خلا  صورت گرفته است که به عنوان تلفیقی نوآورانه محسوب می شود. مضافا تاثیر فشارهای مختلف خلا  بر روی میزان آب شیرین تولیدی و سپس تاثیر اصلاح نشت و افزایش دبی آب خنک کننده کندانسور بر عملکرد سیستم به صورت تجربی بررسی شده است.

روش بررسی

در این تحقیق، از پمپ خلا  جهت ایجاد خلا  اولیه استفاده شده و با خاموش شدن آن، ستون بارومتریک آب به طور طبیعی نقش حفظ خلا  در روزهای متوالی بعد را دارد. از کلکتورهای لوله خلا  برای بالا بردن نرخ انتقال حرارت به آب شور استفاده شده است. سپس عملکرد سیستم در روزهای متوالی مورد تحقیق قرار گرفته است. پس ازاصلاحات انجام یافته در سیستم، میزان آب تولیدی و راندمان سیستم مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفته اند. از پیرانومتر، فشار سنج خلا  و ترموکوپل نیز به ترتیب جهت اندازه گیری شدت تابش، فشار سیستم و دمای نقاط مختلف سیستم استفاده شده است.

یافته ها

در این مطالعه با افزایش فشار خلا  میزان آب تولیدی سیستم و راندمان افزایش یافته و با انجام اصلاح نشت و افزایش دبی آب خنک کننده کندانسور، راندمان سیستم تغییر اندکی داشته است به طوری که سیستم می تواند در تعداد روزهای متوالی و متعدد بدون ایجاد خلا  مجدد، آب تولید کند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل از آزمایش ها نشان می دهد که با افزایش خلا  میزان تولید آب شیرین و راندمان سیستم افزایش می یابد. همچنین پس از انجام تغییرات در سیستم ، به میزان kg/m2d 114/8 آب تولید شده است. مضافا راندمان به بالای 51 درصد رسیده و نیز تغییر جزیی در روزهای متوالی اولیه داشته که در نتیجه آن سیستم قادر به تولید آب به بیش از سه روز بدون استفاده مجدد از پمپ خلا  شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
389 تا 404
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!