اثر بخشی بازی های منتخب ایکس باکس کینکت بر ساختار بدنی دانش آموزان پسرکم تحرک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناهنجاری های ساختاری و قامتی ناشی از کم تحرکی در بین دانش آموزان در حال افزایش است. از این رو، بازی های ویدیویی فعال ایکس باکس کینکت با توجه به جذابیت بالای آن ها برای کودکان، باعث یادگیری و ایجاد انگیزه می شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تاثیر بازی های منتخب ایکس باکس کینکت بر ساختار بدنی دانش آموزان پسرکم تحرک بود.

مواد و روش ها:

 جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع چهارم و پنجم دبستان شهرستان گنبد کاوس بودند که به روش در دسترس 26 دانش آموز 12-10سال کم تحرک انتخاب شده و به دو گروه 13 نفره  تقسیم شدند. یک گروه در طی دوره ی 6 هفته ای و 3 جلسه در هفته بازی های منتخب ایکس باکس کینکت و گروه دیگر در طی این دوره مشغول فعالیت های ورزشی متداول مدرسه بودند. بررسی و تعیین زوایای مفاصل در ساختار بدنی دینامیک با روش فیلم برداری و نرم افزار کینوویا صورت گرفت. پیش و پس از اجرای برنامه تمرینی، داده ها جمع آوری شد. در نهایت از آزمون های آماری Anova و نرم افزار Spss جهت تجزیه و تحلیل در سطح معناداری 05/0≥P استفاده گردید.

نتایج

در ساختار بدنی دینامیک زاویه پوزیشن سر، زاویه اسکاپولا، زاویه لومبار و پرونیشن پا در بین دوگروه ایکس باکس کینکت با فعالیت های بدنی معمول تفاوت معنی داری مشاهده شد (05/0≥P). اما در زاویه کوادریسپس (Q) تفاوت معنی داری بین دو گروه یافت نشد.

نتیجه گیری:

 بازی های ایکس باکس کینکت می تواند به عنوان روشی مناسب برای اصلاح انحرافات ساختار بدنی در دانش آموزان کم تحرک بکار روند.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 156
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.