بررسی تصفیه پذیری فاضلاب تولیدی صنایع دارویی با استفاده از روش های شیمیایی و بیولوژیکی (مطالعه موردی: تصفیه فاضلاب تولید متادون و کپسیتابین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فاضلاب صنایع دارویی شامل غلظت بالای مواد آلی، نمک زیاد و زیست تجزیه پذیری دشوار است، بنابراین قبل از تخلیه به محیط زیست باید تصفیه شود. در این مطالعه تصفیه پذیری فاضلاب تولیدی صنایع دارویی (ماده اولیه متادون و داروی کپسیتابین خنثی شده) توسط روش شیمیایی و بیولوژیکی بررسی شد.

روش کار

بررسی آزمایشگاهی این مطالعه در دو بخش انجام شد: بخش اول شامل بررسی تصفیه پذیری فاضلاب تولید ماده اولیه داروی متادون با استفاده از روش انعقاد و لخته‎سازی شیمیایی توسط منعقدسازهایFeCl3 ، PAC و Alum (در غلظت های mg/L 100، mg/L 500 و  mg/L1000) و لخته ساز کاتیونی (در غلظت mg/L 1) در دو pH 5/7 و 14 در دستگاه جارتست بود. بخش دوم شامل بررسی تصفیه پذیری فاضلاب تولیدی از بخش خنثی سازی داروی کپسیتابین طبق مراحل زیر بود: الف) پیش تصفیه شیمیایی با استفاده از منعقدسازهای PAC و Alum (در غلظت mg/L 4000) و لخته سازهای آنیونی، کاتیونی و خنثی (در غلظت mg/L 20) و در ادامه تصفیه بیولوژیکی بیهوازی به مدت 67 ساعت؛ و ب) پیش تصفیه بیولوژیکی بیهوازی به مدت 41 ساعت و در ادامه تصفیه شیمیایی با استفاده از منعقدسازهای PAC و Alum و لخته سازهای آنیونی و کاتیونی. در این مطالعه تغییرات میزان اکسیژن خواهی شیمیایی (COD)، pH، کدورت و کل جامدات محلول (TDS) فاضلاب بررسی شد.

یافته ها

در 5/7=pH بهترین عملکرد تصفیه فاضلاب تولید ماده اولیه متادون در غلظت mg FeCl3/L 100 (%8/0±8/35 حذف COD، %1/0±4/99 حذف کدورت، و %0/57 حذف TDS) و در 14=pH، با استفاده از mg FeCl3/L 1000 (%0/0±5/42 حذف COD، %1/0±6/97 حذف کدورت، و %6/51 حذف TDS) حاصل شد. بیشترین راندمان تصفیه ترکیبی شیمیایی و بیولوژیکی برای فاضلاب شامل کپسیتابین خنثی شده توسط منعقدساز Alum و لخته ساز کاتیونی (%3/61 حذف COD) به دست آمد. درحالی‫که بیشترین راندمان تصفیه ترکیبی بیولوژیکی و شیمیایی برای این فاضلاب توسط Alum و لخته ساز آنیونی (%0/39 حذف COD) بود.

نتیجه گیری

به دلیل مشخصات فاضلاب صنایع دارویی استفاده از روش های شیمیایی علاوه بر اینکه به عنوان مراحل اصلی تصفیه راندمان حذف مناسبی دارد، میتواند به عنوان پیش تصفیه برای مراحل بیولوژیکی نیز استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!