تاثیر طب سوزنی بر میزان درد بیماران مبتلا به کمردرد حاد: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سویه کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

کمردرد از شایع ترین دلایل محدودیت روزمره و ناتوانی عملکردی می باشد که تعداد زیادی از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به عدم کارایی مناسب مسکن های خوراکی در تسکین این نوع درد و نیاز به مصرف طولانی مدت آن ها که عوارض خاص خود را دارد، در مطالعه حاضر به بررسی اثر افزوده طب سوزنی بر میزان درد بیماران مبتلا به کمردرد حاد مراجعه کننده به اورژانس پرداخته شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی است که بر روی 80 نفر از بیماران با کمردرد حاد انجام شد. بیماران با روش تخصیص تصادفی به دو گروه 40 نفری طب سوزنی و ایبوبروفن تقسیم شدند. میزان کاهش درد از این دو روش درمانی با پرسش نامه درد) (Pain numeric rating scale در لحظه ورود، دو ساعت بعد و 24 ساعت بعد در گروه طب سوزنی و لحظه ورود و دو هفته بعد در گروه کنترل صورت گرفت.

یافته ها

میانگین سن بیماران در گروه طب سوزنی 13/9±61/35 سال و در گروه ایبوبروفن 96/7±55/37 سال بود. میانگین تغییر درد در دو گروه طب سوزنی و ایبوبروفن اختلاف آماری معنی داری داشت. در گروه طب سوزنی میانگین کاهش درد 23/0± 95/6 و در گروه ایبوبروفن 21/0±37/1 بود (001/0=P). میانگین روند تغییر درد در گروه طب سوزنی ابتدای مطالعه و دو ساعت و یک روز پس از انجام طب سوزنی اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0=P). میانگین روند تغییر درد در گروه ایبوبروفن در ابتدای مطالعه و دو هفته پس از مصرف دارو اختلاف آماری معنی داری داشت. به طوری که میانگین درد پس از دو هفته از مصرف دارو نسبت به قبل از مصرف دارو، کاهش پیدا کرده بود (001/0=P).

نتیجه گیری

طب سوزنی در کنار دارودرمانی با ایبوبروفن نسبت به درمان با ایبوبروفن به تنهایی موثرتر عمل کرده و موجب پاسخ به درمان بهتر و کاهش درد بیماران مورد مطالعه شده است. بنابراین طب سوزنی یک اقدام ساده و کم عارضه و هم چنین تاثیرگذار بر کاهش درد بیماران مبتلا به کمردرد حاد می باشد که می تواند به صورت درمان مکمل برای کمردرد، پس از تایید توسط مطالعات بیش تر، پیشنهاد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
338 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!