تعیین عوامل موثر بر هموگلوبین گلیکوزیله با استفاده از مدل رگرسیون جمعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف دیابت یک بیماری مزمن و غیر واگیر است که سالانه هزینه های زیادی صرف درمان آن می شود. یکی از روش های تعیین این بیماری استفاده از هموگلوبین گلیکوزیله است که در این مطالعه عوامل موثر بر آن با استفاده از مدل رگرسیون جمعی بررسی می شود.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، 130 بیمار دیابتی نوع دوم در شهر ایلام با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. متغیرهای جنسیت، سن، وزن، قد، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، سابقه پرفشاری، مصرف سیگار، سابقه دیابت در خانواده، پیاده روی سریع حداقل 30 دقیقه، دور کمر و باسن، مقدار هموگلوبین گلیکوزیله، میزان قند ناشتا و متوسط حجم خون بررسی شدند. داده ها بر اساس پرسش نامه چک لیست دیابت کانادا گردآوری شدند.

یافته ها

در مدل رگرسیون خطی ساده متغیرهای دور کمر و دور باسن و در مدل رگرسیون خطی چندگانه متغیرهای دور باسن و شاخص توده بدنی بر مقدار هموگلوبین گلیکوزیله تاثیر معنی داری داشتند (05/0<p). در مدل رگرسیون جمعی ساده، متغیرهای دور کمر، دور باسن و قند خون ناشتا و در مدل جمعی چندگانه متغیرهای دور کمر، دور باسن، مقدار قند خون ناشتا و شاخص توده بدنی بر مقدار هموگلوبین گلیکوزیله تاثیر معنی داری داشتند (05/0<p).

نتیجه گیری

مدل رگرسیون جمعی با مقدار R2 تعدیل یافته 878/0 و آکاییک 464/603 در مقایسه با مدل خطی چندگانه با مقدار R2 تعدیل یافته 386/0 و آکاییک (AIC) 73/844 مدل مناسب تری در تحلیل داده های هموگلوبین گلیکوزیله است.

زبان:
فارسی
صفحات:
402 تا 408
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!