ارزیابی صفات مورفوفیزیولوژیکی ریحان (Ocimum basilicum L.) در پاسخ به محلول پاشی پوتریسین و 24- اپی براسینولید تحت تنش کم آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 آزمایشی با هدف بررسی نقش پوتریسین و 24-اپی براسینولید، بر تغییرات مورفوفیزیولوژیکی در تحمل به کمبود آب در گیاه ریحان (Ocimum basilicum L.) به صورت اسپلیت پلات فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام در سال های زراعی 98-1396 اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل تنش خشکی در سه سطح (40، 80 و 120 میلی متر تبخیر از تشتک تبخیر کلاس A) در کرت های اصلی، محلول پاشی پوتریسین در سه سطح (Put0: صفر، Put1: 0.5 و Put2: 2 میلی مولار) و محلول پاشی 24-اپی براسینولید در سه سطح (Br0: صفر، Br1: 0.5 و Br2: 2 میکرو مولار) به صورت فاکتوریل در کرت های فرعی اجرا گردید. نتایج نشان داد که برهم کنش اثرهای چندگانه سال، تنش خشکی، پوتریسین و 24-اپی براسینولید تاثیر معنی داری بر صفات کلروفیلa، کلروفیلb و درصد اسانس ریحان گذاشت؛ به طوری که در هر دو سال آزمایش، محلول پاشی با 2 میلی مولار پوترسین و 2 میکرومولار 24-اپی براسینولید در همه سطوح تنش خشکی به ویژه 80 میلی متر تبخیر از تشتک تبخیر، سبب افزایش بیشتر این صفات شد و این افزایش در سال اول بیشتر از سال دوم بود. تیمار آبیاری مطلوب (40 میلی متر تبخیر از تشتک تبخیر) همراه با کاربرد غلظت 2 میلی مولار پوترسین و 0.5 میکرومولار 24-اپی براسینولید و تیمارهای تنش خشکی (80 و 120 میلی متر تبخیر از تشتک تبخیر) همراه با کاربرد غلظت2 میلی مولار پوترسین و با 2 میکرومولار 24-اپی براسینولید تعداد برگ و شاخه فرعی بیشتری را داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که تنش خشکی سهم مهمی بر کاهش فاکتورهای اساسی در رشد ریحان دارد. به طور کلی، طبق نتایج به دست آمده، مصرف غلظت 2 میلی مولار پوتریسین همراه با 2 میکرومولار 24-اپی براسینولید برای بهبود فعالیت های فیزیولوژیکی و افزایش میزان اسانس و کاربرد توام 2 میلی مولار پوتریسین و 0.5 میکرومولار 24-اپی براسینولید جهت افزایش عملکرد دانه ریحان در شرایط تنش خشکی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
329 تا 349
لینک کوتاه:
magiran.com/p2277107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!