ارزیابی مورفولوژیک فراوانی ریشه Radix و کانال میدمزیال در دندان دائمی مولر اول مندیبل با استفاده از CBCT های بازه زمانی 1397-1395 در جمعیت مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی مورفولوژیک فراوانی ریشه Radix و کانال میدمزیال در دندان دایمی مولر اول مندیبل با استفاده از CBCT در یک جمعیت ایرانی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی و مقطعی، تعداد 100 کلیشه CBCT که در بازه زمانی سال های 1397-1395 در دانشکده دندانپزشکی مشهد تهیه شده بود، بررسی شدند. دندان های مولر اول فک پایین از نظر وجود کانال میدمزیال در ریشه مزیال و ریشه Radix در سمت دیستال بر حسب جنس بیماران و سمت قرارگیری دندان، مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با نرم افزار PASW Statistics 18.0 و آزمون کای اسکویر، تحلیل شدند.

یافته ها

در این مطالعه، 57 مولر اول سمت راست و 43 مولر اول سمت چپ بررسی شدند. در مجموع 4 کانال میدمزیال (4 درصد) و 2 ریشه Radix (2 درصد) مشاهده شد. سه کانال میدمزیال در جنس مونث و یک کانال در جنس مذکر مشاهده شد و در هر دو جنس مذکر و مونث تنها یک ریشه Radix وجود داشت.در سمت راست و چپ هر کدام، دو کانال میدمزیال مشاهده شد، هردو ریشه Radix در سمت راست وجود داشت و ریشه ی Radix درسمت چپ مشاهده نشد. ارتباط معنی داری بین جنس و سمت قرارگیری دندان با وجود کانال میدمزیال و ریشه Radix وجود نداشت (05/0<p).

نتیجه گیری

هر چند فراوانی کانال میدمزیال و ریشه Radix در دندان های مولر اول فک پایین در جمعیت مورد مطالعه کم بود، اما باید احتمال وجود کانال میدمزیال و ریشه Radix در این دندان ها همواره مدنظر قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!