حداقل غلظت بازدارندگی عصاره فنولی و نشاسته مقاوم بر کلستریدیوم پرفرینجنس: مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

  نقش کلستریدیم پرفرینجنس در ایجاد بیماری هایی که از طریق خوراک منتقل می شوند، مسئله مهمی است که در صنعت خوراک انسان و دام وجود دارد. افزایش نگرانی ها درباره مقاومت آنتی بیوتیکی انسان را وادار به یافتن جایگزین هایی برای آنتی بیوتیک ها کرده است.

هدف

هدف از تحقیق حاضر بررسی فعالیت ضد میکروبی عصاره تفاله انگور، عصاره پوسته پسته و عصاره تفاله انار در حضور یا عدم حضور نشاسته مقاوم به عنوان پری بیوتیک بر کلستریدیوم پرفرینجنس بود.  

روش کار

برای این هدف، نشاسته مقاوم (فایبرسول 2) فراهم شده و عصاره تفاله انار، پوسته پسته و تفاله انار آماده شد. میزان فنول کل و تانن عصاره ها به ترتیب به وسیله روش فولین سیوکالتو و استاندارد اسید تانیک تعیین شد. فعالیت ضد میکروبی عصاره ها در ترکیب یا بدون نشاسته مقاوم با استفاده از روش حداقل غلظت بازدارندگی علیه باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس ارزیابی شد.

نتایج

نتایج نشان داد که 100 پی پی ام از عصاره پوسته پسته توانست به عنوان یک بازدارنده رشد برای کلستریدیوم پرفرینجنس عمل کند. نشاسته مقاوم به تنهایی قادر به ممانعت از رشد کلستریدیوم پرفرینجنس نبود. درحالی که 400 پی پی ام از مخلوط عصاره تفاله انگور و نشاسته مقاوم از رشد کلستریدیوم پرفرینجنس ممانعت کرد؛ در مقابل، عصاره پوسته انار در هر دو حالت بدون نشاسته مقاوم و در ترکیب با نشاسته مقاوم مانع رشد این باکتری نشد. از سویی دیگر، عصاره پوسته پسته در مخلوط با نشاسته مقاوم و بدون نشاسته مقاوم در مقایسه با سایر تیمارها نتوانست از رشد باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس جلوگیری کند.

نتیجه گیری نهایی

عصاره تفاله انگور در هر دو حالت، همراه با نشاسته مقاوم و بدون نشاسته مقاوم، توانست در ممانعت از رشد کلستریدیوم پرفرینجنس موثر باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
93 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!