ارزیابی تاثیر جایگزینی تلفیقی پروتئین های گیاهی و جانوری به جای پودر ماهی بر عملکرد رشد، ترکیب لاشه و شاخص های سوماتیک بدنی فیل ماهی (Huso huso) پرورشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور کاهش سهم پودر ماهی در جیره غذایی فیل ماهی، ترکیبی از پروتئین های گیاهی و جانوری شامل پودر ضایعات مرغ، گلوتن ذرت، گلوتن گندم، پودر سویای فرآوری شده، پودر ضایعات مرغ، پودر گوشت و استخوان و پودر خون ساخته شد که از لحاظ ترکیب شیمیایی حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ماده خشک) و پروفایل آمینواسید مشابه پودر ماهی بود و در سطوح جایگزینی 20، 40، 60 و 80 درصد (MPP20، MPP40، MPP60 و MPP80) جایگزین پودر ماهی (FM) در جیره هایی با سطوح یکسان پروتئین (44 درصد) و انرژی (18 مگاژول/کیلوگرم) گردید. در مطالعه حاضر، 150 عدد  فیل ماهی در 5 تیمار (هر تیمار دارای سه تکرار) با میانگین وزن 5/6±167 گرم در یک طرح بلوک تصادفی در 15وان فایبرگلاس نیم تنی، بدون دارا بودن اختلاف معنی دار آماری توزیع (05/0<p) و از جیره‏های مزبور تا حد سیری تغذیه شدند و شاخص های رشد، ترکیب لاشه، شاخص هپاتوسوماتیک و احشایی در آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. در پایان دوره تغذیه نتایج حاکی از آن بود که شاخص های رشد از جیره های مختلف غذایی تاثیر نپذیرفته است و اختلاف معنی داری در شاخص های وزن نهایی، طول نهایی، ضریب چاقی، افزایش وزن، درصد افزایش وزن، ضریب رشد ویژه، رشد روزانه، ضریب تبدیل و کارایی غذا و نسبت بازده پروتئین مشاهده نشد (05/0<p).  اما میزان پروتئین و چربی لاشه ماهیان تغذیه شده با جیرهMPP60  و MPP80 به ترتیب  در مقایسه با ماهیان تغذیه شده با جیره حاوی پودر ماهی به طور معنی داری کاهش و افزایش یافتند (05/0>p). در این بررسی اختلاف معنی داری در شاخص هپاتوسوماتیک و احشایی ماهیان تغذیه شده با جیره حاوی پودر ماهی و ماهیان سایر تیمارها مشاهده نشد (05/0<p). به نظر می رسد که جایگزینی 80 درصد از مخلوط پروتئین های حیوانی و گیاهی به جای پودر ماهی بدون تاثیر منفی بر شاخص های رشد، شاخص هپاتوسوماتیک و احشایی در فیل ماهی در حال رشد، وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!