بررسی پارامترهای نوری میوه قره قات (کرنبری ایرانی) به عنوان جایگزین زغال اخته با تاکید برخواص شیمیایی در پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استقبال روز افزون از محصولات بهداشتی و درمانی بر پایه میوه ها وگیاهان دارویی، سبب شد تا تولیدکنندگان محصولات بهداشتی دهان و دندان، توجه خود را بر روی میوه ها و تولید محصولات گیاهی معطوف سازند که جایگزینی آن با محصولات رایج شیمیایی می تواند سبب ارتقای روش های درمانی و توجه به مقوله دندانپزشکی پیشگیرانه گردد.

مواد و روش ها

خواص نوری دمنوش میوه کرنبری و زغال اخته با چشمه نوری بیناب نگاری پهن باند Avantes در بازه 300-1100 نانومتر مقایسه و بررسی شد. روش آزمون طیف عبوری با سل کوارتزی شامل  4cc از حدود  7/1 گرم میوه خشک این دو دمنوش در 40 میلی لیتر آب معمولی 60 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه، استفاده شد. تشابه خواص شیمیایی این دو میوه در پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان نیز، به روش Usage Research  با 36 مقاله از پایگاه های PubMed، Scopus و Google از سال 1994 تا 2020 بررسی گردید.

یافته ها

هر دو دمنوش کرنبری و زغال اخته دارای بیشینه قله طیف عبوری پیرامون طول موج 8/759  نانومتر و کمینه طیف عبوری پیرامون 439 نانومتر می باشند. همخوانی قابل قبولی در مقایسه نتایج طیف عبوری (در بازه 300-1100 نانومتر) با طیف جذبی (در بازه 400-750 نانومتر) وجود دارد. کرنبری همانند زغال اخته از لحاظ شیمیایی منبعی غنی از آنتوسیانین ها و  پلی فنول ها محسوب می گردد.

بحث و نتیجه گیری

بررسی های طیف سنجی نشان داد که از نظر ویژگی های بیناب نگاری اپتیکی تفاوت اساسی وجود نداشته است. بررسی مطالعات پیرامون خواص شیمیایی کرنبری و زغال اخته تاکید می کند که آنتوسیانین ها با مهار اینترلوکین ها جهت بهبود بیماری های پریودنتال و جلوگیری از مقاوم شدن باکتری ها در مقابل درمان با آنتی بیوتیک ها موثر هستند. به علت عدم تفاوت قابل ملاحظه در خواص نوری و شیمیایی، این دو میوه می توانند جایگزین مناسبی برای یکدیگر جهت کاربری های بهداشتی و درمانی در مصارف دهان و دندان باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!