نوروپاتی عصب بینایی به دنبال مصرف کلومیفن: گزارش مورد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کلومیفن سیترات یک نوع لیگاند گیرنده استروژن با خصوصیات آگونیستی - آنتاگونیستی بوده که در درمان ناباروری زنان و مردان مورد استفاده قرار می گیرد. اختلالات بینایی متعدد و چندین عارضه غیر قابل برگشت بینایی در همراهی با کلومیفن سیترات مشخص گردیده است. مقاله حاضر، گزارشی از یک بیمار با اپتیک نوروپاتی قدامی می باشد که احتمالا توسط کلومیفن ایجاد شده.

مورد

مرد 33 ساله ای با شکایت کاهش حاد بینایی چشم راست از چند روز قبل مراجعه نمود. تنها داروی مصرفی بیمار 100 میلی گرم کلومیفن سیترات روزانه بود که به مدت دو هفته برای درمان ناباروری تجویز شده بود. بیمار در روز چهاردهم پس از شروع مصرف این دارو با کاهش ناگهانی بینایی چشم راست مواجه گردید که متعاقبا در طی چند روز دچار نقص میدان بینایی تحتانی شده بود. در معاینه بیمار حدت بینایی چشم راست20/6 و چشم چپ20/20 بود، همراه با مارکوس گان مثبت چشم راست و کاهش red color saturation، معاینه شبکیه در چشم راست التهاب دیسک بینایی با دیلاتسیون وریدی و در چشم چپ شبکیه نرمال با دیسک متراکم رویت شد. ارزیابی بیمار از نظر مسایل سیستمیک نرمال گزارش شد. براساس یافته ها، برای بیمار نوروپاتی ایسکمیک قدامی عصب بینایی غیر شریانی (NAION) احتمالا ناشی از کلومیفن مطرح گردید.

نتیجه گیری

از آنجایی که کلومیفن ممکن است غلظت خون را افزایش دهد، این فرضیه مطرح می شود که کاهش جریان خون در شریان سیلاری خلفی در بیماران با عصب بینایی در خطر (disk-at-risk)، در بروز نوروپاتی ایسکمیک قدامی عصب بینایی نقش دارد. لذا توصیه می شود بیماران با عصب بینایی در خطر، در مورد امکان ایجاد نوروپاتی ایسکمیک قدامی به دنبال مصرف کلومیفن آگاهی داده شود و در صورت بروز علایم بینایی حین مصرف بلافاصله به منظور ارزیابی صدمه به عصب بینایی مورد معاینه قرار گیرند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
471 تا 476
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!