مقایسه میزان تهوع و استفراغ به دنبال بی حسی اسپاینال با استفاده از دو ترکیب دارویی بوپی واکائین-فنتانیل و بوپی واکائین- سوفنتانیل در اعمال جراحی سزارین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

بی حسی اسپاینال، رایج ترین روش بی دردی برای سزارین الکتیو می باشد. تهوع و استفراغ در بیماران می تواند باعث اختلال در انجام جراحی گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای فراوانی تهوع و استفراغ به دنبال بی حسی اسپاینال با استفاده از دو ترکیب دارویی بوپی واکایین- فنتانیل و بوپی واکایین- سوفنتانیل در اعمال جراحی سزارین انجام شد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور در سال 1392 بر روی 60 بیمار با بارداری ترم کاندید سزارین الکتیو و تحت بی حسی اسپاینال انجام گردید. گروه F 25 میکروگرم فنتانیل و گروه S 5/2 میکروگرم سوفنتانیل با 5/12 میلی گرم بوپی واکایین اینتراتکال دریافت کردند. عارضه اصلی تهوع و استفراغ حین و در ساعت های 1، 2، 6، 12 و 24 بعد از عمل بود. سایر عوارضی مورد بررسی شامل: هیپوتانسیون، احتباس ادراری و زمان بازگشت بلوک حسی به حد T8 بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های کای دو، تی دانشجویی، رگرسیون لوجستیک و لوجستیک داده های تکراری انجام گردید. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

دو گروه درمیزان بروز تهوع (395/0=p) و استفراغ حین (5/0=p)، 1، 2، 6، 12 و 24 ساعت پس از جراحی، هیپوتانسیون (589/0=p)، تغییرات ضربان قلب (105/0=p)، احتباس ادراری، زمان ایجاد بلوک حسی تا سطح 8T (556/0=p) و برگشتن بلوک حرکتی (787/0=p) تفاوت معناداری نداشتند.

نتیجه گیری

استفاده از دو داروی فنتانیل و سوفنتانیل در ترکیب با بوپی واکایین تاثیری در میزان فراوانی و شیوع تهوع و استفراغ نداشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!