بررسی ارتباط خشونت خانگی از طرف همسر و پره اکلامپسی در زنان پست پارتوم مراجعه کننده به مرکز آموزشی- درمانی شهر سنندج در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پره اکلامپسی از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است که در 5-3% از بارداری ها در کشورهای غربی رخ می دهد. با توجه به درگیری سیستم اتونوم و سمپاتیک در پاتوفیزیولوژی پره اکلامپسی، نقش استرس در تشدید این عارضه پررنگ می گردد. از آنجایی که نقش عواملی چون خشونت خانگی بر بروز و یا تشدید پره اکلامپسی مطرح می باشد و از طرفی با توجه به رشد و شیوع خشونت خانگی در کشور، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تعیین میزان ارتباط بین خشونت خانگی و ابتلاء به پره اکلامپسی انجام شد.

روش کار: 

این مطالعه مورد- شاهدی در سال 1396 بر روی 110 مادر پست پارتوم در دو گروه 55 نفره مبتلا به پره اکلامپسی و غیر مبتلا به پره اکلامپسی در بیمارستان بعثت شهرستان سنندج انجام شد. ابتدا اطلاعات جمعیت شناختی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دموگرافیک- مامایی و سپس اطلاعات مربوط به خشونت خانگی با استفاده از پرسشنامه خشونت خانگی برگرفته از سازمان جهانی بهداشت جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 22) و آزمون های آماری تی تست، من ویتنی و کای اسکویر انجام گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

بین خشونت خانگیاز طرف همسر با پره اکلامپسی ارتباط معنی داری وجود نداشت (203/0=p). احتمال ابتلاء به پره اکلامپسی در صورت مواجهه با خشونت خانگی و خشونت فیزیکی 5/1 برابر گروه شاهد، مواجهه با خشونت جنسی 6/1 برابر گروه شاهد و مواجهه با خشونت روانی 2/1 برابر گروه شاهد بود. بین شدت خشونت فیزیکی (328/0=p)، جنسی (473/0=p) و روانی (606/0=p) با پره اکلامپسی ارتباط معنی داری وجود نداشت.

نتیجه گیری:

 بین ابتلاء به پره اکلامپسی و انواع خشونت ها ارتباط معنی داری یافت نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!